Svar: Være hjemme indtil 3 år

4. september 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

De fleste børn vil først når de er omkring 2 år begynde at lege sammen med andre børn. Det er først i den alder, at barnet begynder at lege "rolle-lege". Indtil da vil børn lege mere ved siden af hinanden end de vil lege sammen.

At børn bliver passet ude meget tidligt ser jeg som en nødvendighed i forhold til måden vores hverdag normalt er skruet sammen på. I Danmark vil de fleste forældre af økonomiske årsager begge være nødt til at arbejde og samtidig - hvis man vælger at gå hjemme med sit barn, ja så er der jo ikke andre hjemme. Børn kan ikke som for 40 år siden bare "løbe ned i gården og lege" for der er ingen børn i gården, de er alle i pasningsordning ...

Jeg synes det er meget fint det du fortæller. Du har allerede gjort dig en masse overvejelser omkring, hvordan du kan aktivere S. i hverdagen, du går til babysvømning, rytmik, mødes i mødregruppe og taler med forskellige i lokalområdet - det lyder umiddelbart som om at S. fint kan blive aktiveret det næste lange stykke tid.

Som det er lige nu, har han ikke behov for andet. Han behøver ikke blive sendt væk fra hjemmet 8 timer hver dag eller mere. Det er bedst for ham at være sammen med sin mor og lave ting med dig - og det er rigeligt for ham, at I netop gør de ting I gør - mere behøver han ikke med den alder han har. Det er fint.

Man kan naturligvis diskuterer behovet for at komme ud og lege med andre børn og prøve at være alene med andre børn og voksne (uden mor ), når han bliver 2-3 år og det må I så se til den tid. Hvad I skønner bedst afhænger også af, ...

Annonce

... hvad fremtiden i øvrigt bringer, hvordan du synes det går med at aktivere ham, hvordan du har det med at skulle gå hjemme, hvorvidt du bliver gravid hurtigt og I får en lille en mere osv. Der er mange faktorer som spiller ind og som I ikke kan planlægge jer ud af lige nu.

Man må til den tid også overveje, hvornår I påregner at skulle tilbage til DK. Måske vil det kun være få måneder han skal være i en institution i USA og så kan det være for stressende og for stor en omvæltning for ham at blive kørt ind der, for derefter at skulle flytte til DK og finde ud af at være i børnehave her - det er jo to vidt forskellige verdener og vil være et stort spring for ham. Modsat, vil han måske også profitere rigtig godt af at have været ude blandt andre børn og voksne og have den ballast med sig, når I vælger at flytte til DK - igen, det må tiden vise.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle børn og forældre nyder virkelig at gå hjemme sammen de første år og det er skønt for alle parter og så synes jeg bestemt at man skal gøre dette. I andre dur det ikke at være så intenst sammen i så lang tid, og så er det bedre at sende barnet i institution og for forældrene at arbejde, så alle får nye og andre stimuli og hele familien trives bedre ...

Igen, han er så lille at det må tiden vise. Lige nu har han det super fint med at være sammen med dig og de ting I gør. Du har det rigtig godt med det og er lykkelig over at du netop har den mulighed og ikke skal sende ham ud til andre. Det er super - ingen grund til at lave om på det :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor