Svar: Være hjemme indtil 3 år
4. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil først når de er omkring 2 år begynde at lege sammen med andre børn. Det er først i den alder, at barnet begynder at lege "rolle-lege". Indtil da vil børn lege mere ved siden af hinanden end de vil lege sammen.
At børn bliver passet ude meget tidligt ser jeg som en nødvendighed i forhold til måden vores hverdag normalt er skruet sammen på. I Danmark vil de fleste forældre af økonomiske årsager begge være nødt til at arbejde og samtidig - hvis man vælger at gå hjemme med sit barn, ja så er der jo ikke andre hjemme. Børn kan ikke som for 40 år siden bare "løbe ned i gården og lege" for der er ingen børn i gården, de er alle i pasningsordning ...
Jeg synes det er meget fint det du fortæller. Du har allerede gjort dig en masse overvejelser omkring, hvordan du kan aktivere S. i hverdagen, du går til babysvømning, rytmik, mødes i mødregruppe og taler med forskellige i lokalområdet - det lyder umiddelbart som om at S. fint kan blive aktiveret det næste lange stykke tid.
Som det er lige nu, har han ikke behov for andet. Han behøver ikke blive sendt væk fra hjemmet 8 timer hver dag eller mere. Det er bedst for ham at være sammen med sin mor og lave ting med dig - og det er rigeligt for ham, at I netop gør de ting I gør - mere behøver han ikke med den alder han har. Det er fint.
Man kan naturligvis diskuterer behovet for at komme ud og lege med andre børn og prøve at være alene med andre børn og voksne (uden mor ), når han bliver 2-3 år og det må I så se til den tid. Hvad I skønner bedst afhænger også af, hvad fremtiden i øvrigt bringer, hvordan du synes det går med at aktivere ham, hvordan du har det med at skulle gå hjemme, hvorvidt du bliver gravid hurtigt og I får en lille en mere osv. Der er mange faktorer som spiller ind og som I ikke kan planlægge jer ud af lige nu.
Man må til den tid også overveje, hvornår I påregner at skulle tilbage til DK. Måske vil det kun være få måneder han skal være i en institution i USA og så kan det være for stressende og for stor en omvæltning for ham at blive kørt ind der, for derefter at skulle flytte til DK og finde ud af at være i børnehave her - det er jo to vidt forskellige verdener og vil være et stort spring for ham. Modsat, vil han måske også profitere rigtig godt af at have været ude blandt andre børn og voksne og have den ballast med sig, når I vælger at flytte til DK - igen, det må tiden vise.
Nogle børn og forældre nyder virkelig at gå hjemme sammen de første år og det er skønt for alle parter og så synes jeg bestemt at man skal gøre dette. I andre dur det ikke at være så intenst sammen i så lang tid, og så er det bedre at sende barnet i institution og for forældrene at arbejde, så alle får nye og andre stimuli og hele familien trives bedre ...
Igen, han er så lille at det må tiden vise. Lige nu har han det super fint med at være sammen med dig og de ting I gør. Du har det rigtig godt med det og er lykkelig over at du netop har den mulighed og ikke skal sende ham ud til andre. Det er super - ingen grund til at lave om på det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske