Svar: Pylret dreng

30. august 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lene

Det kan sagtens være tigerspring, selvom du ikke synes at ugerne passer helt præcist med lige netop din dreng. Der sker jo udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i din drengs alder og netop, når børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, så pylrer de ofte også mere. Det er derfor nærliggende at søge en forklaring i de baner :)

Det kan også sagtens være tænder, nogle børn får de førte tandfrembrud nu og det påvirker ofte både appetitten og humøret.

Måske keder han sig - faktisk oplever man tit at børn i denne alder søger ekstra opmærksomhed og det kan virke som om at man skal underholde hele tiden. Det virker ofte også som om at man skal finde på og opfinde den dybe tallerken hele tiden, for det der er sjovt er kun kortvarigt sjovt, så skal der ske noget nyt - det ændrer sig igen :)

Det kan være en rigtig god idé at synge sange med fagter i denne alder, din dreng vil sandsynligvis være optaget af at se på dine hænder, hændernes bevægelser og vil blive fascineret af og forsøge at gøre det samme som dig. Hvis du synger f.eks. "Lille Peter Edderkop" og bruger dine fingre som Peter der klatrer, regnen der falder osv. så ...

Annonce

... vil du hurtigt kunne se, at han selv begynder at bruge sine fingre og kan gøre tegn til dig om at han gerne vil have du synger denne sang...

Han skal også bruge sig selv motorisk, trille omkring, begynde at krybe, få fat i sine tæer og løfte dem op til munden osv. Alt sammen noget som kommer nu og som han godt kan være lidt frustreret over indtil det lykkes for ham. Du må derfor gerne guide og støtte ham i at bruge sig selv mere og mere motorisk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hans verbale repertoire udvikles mere og mere og du kan prøve at pludre mere varieret til ham. Han vil begynde at bruge sine læber mere og mere bevidst sige lyde som "bbrrr" og han vil også begynde at kunne skrige mere højt og bruge sine svælg lyde. Så når han pylrer så prøv at fange hans opmærksomhed ved netop at bruge forskellige lyde og få ham til at interessere sig ekstra for dette lige nu :)

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at han pylrer fordi han er ved at blive forkølet eller andet, som gør ham generelt utilpas, men som udgangspunkt kan det sagtens være udviklingen der spiller ind hos jer lige nu :)

Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger