Svar: Pylret dreng
30. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Det kan sagtens være tigerspring, selvom du ikke synes at ugerne passer helt præcist med lige netop din dreng. Der sker jo udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i din drengs alder og netop, når børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, så pylrer de ofte også mere. Det er derfor nærliggende at søge en forklaring i de baner :)
Det kan også sagtens være tænder, nogle børn får de førte tandfrembrud nu og det påvirker ofte både appetitten og humøret.
Måske keder han sig - faktisk oplever man tit at børn i denne alder søger ekstra opmærksomhed og det kan virke som om at man skal underholde hele tiden. Det virker ofte også som om at man skal finde på og opfinde den dybe tallerken hele tiden, for det der er sjovt er kun kortvarigt sjovt, så skal der ske noget nyt - det ændrer sig igen :)
Det kan være en rigtig god idé at synge sange med fagter i denne alder, din dreng vil sandsynligvis være optaget af at se på dine hænder, hændernes bevægelser og vil blive fascineret af og forsøge at gøre det samme som dig. Hvis du synger f.eks. "Lille Peter Edderkop" og bruger dine fingre som Peter der klatrer, regnen der falder osv. så vil du hurtigt kunne se, at han selv begynder at bruge sine fingre og kan gøre tegn til dig om at han gerne vil have du synger denne sang...
Han skal også bruge sig selv motorisk, trille omkring, begynde at krybe, få fat i sine tæer og løfte dem op til munden osv. Alt sammen noget som kommer nu og som han godt kan være lidt frustreret over indtil det lykkes for ham. Du må derfor gerne guide og støtte ham i at bruge sig selv mere og mere motorisk.
Hans verbale repertoire udvikles mere og mere og du kan prøve at pludre mere varieret til ham. Han vil begynde at bruge sine læber mere og mere bevidst sige lyde som "bbrrr" og han vil også begynde at kunne skrige mere højt og bruge sine svælg lyde. Så når han pylrer så prøv at fange hans opmærksomhed ved netop at bruge forskellige lyde og få ham til at interessere sig ekstra for dette lige nu :)
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at han pylrer fordi han er ved at blive forkølet eller andet, som gør ham generelt utilpas, men som udgangspunkt kan det sagtens være udviklingen der spiller ind hos jer lige nu :)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske