Svar: Vil ikke tørres om munden
30. august 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
De fleste børn bryder sig ikke om at blive tørre om munden. Det virker meget ubehageligt på dem og kan næsten virker som et overgreb.
Ofte handler det om at vi jo ikke forbereder barnet på det, vi giver dem mad, og vupti så får de pludselig en klam klud i ansigtet. Og netop at det ofte er en klam (våd) klud gør det jo ikke bedre ...
Børn vil ofte heller ikke have pudset næse, de bryder sig ikke om at vi tørre dem i ansigtet eller klemmer på deres næse, for at rense den.
Du kan forsøge at forberede ham lidt ved at vise ham kluden og sige "nu skal du tørres" så han lærer hvad der sker, når du har sagt præcis den sætning. Du kan også gøre det mere behageligt, ved at bruge en blød vaskeklud med varmt vand, så selve kluden er i noget behageligt materiale og så temperaturen er så behagelig som mulig. Bruger du noget tørt papir at tørre med, så vælg Kleenex, så det er så hudvenligt som muligt og ikke kan gøre ondt.
Giv ham også nogle gange en klud imellem hænderne, og lad ham selv prøve at sidde med kluden, mærke den, kører den op i ansigtet osv. så han finder ud af hvad det er, lærer den at kende, bliver mere tryg og fortrolig med den.
Som en lille ekstra bemærkning vil jeg lige sige, at nu hvor din dreng er blevet 6 måneder, så er det vigtigt at I kommer videre med skemaden. Det er helt fint at han kun spiser halve portioner, faktisk må han gerne nøjes med at spise 1/2-3/4 dl. 3 gange dagligt, hvis det giver bedre plads til mælken bagefter ...
Og jeg vil derfor lige give dig en plan for dagen, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og kan her også tilbydes lidt frugtmos og lidt frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Powernappen begynder måske at kunne springes over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Suppleres igen med lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 igen afhænger tidspunktet af hvordan han har sovet om eftermiddagen, som han sover 2 eller 3 lure dagligt
Sen aften 23-24: Flaske og begynder nu at kunne sove uden mælk indtil næste morgen tidlig.
Så hermed en ny dagsplan som forhåbentlig hjælper dig lidt videre med maden i løbet af dagen og så håber jeg at I finder en løsning i at blive tørret i ansigtet :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske