Svar: Vil ikke tørres om munden

30. august 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Stine

De fleste børn bryder sig ikke om at blive tørre om munden. Det virker meget ubehageligt på dem og kan næsten virker som et overgreb.

Ofte handler det om at vi jo ikke forbereder barnet på det, vi giver dem mad, og vupti så får de pludselig en klam klud i ansigtet. Og netop at det ofte er en klam (våd) klud gør det jo ikke bedre ...

Børn vil ofte heller ikke have pudset næse, de bryder sig ikke om at vi tørre dem i ansigtet eller klemmer på deres næse, for at rense den.

Du kan forsøge at forberede ham lidt ved at vise ham kluden og sige "nu skal du tørres" så han lærer hvad der sker, når du har sagt præcis den sætning. Du kan også gøre det mere behageligt, ved at bruge en blød vaskeklud med varmt vand, så selve kluden er i noget behageligt materiale og så temperaturen er så behagelig som mulig. Bruger du noget tørt papir at tørre med, så vælg Kleenex, så det er så hudvenligt som muligt og ikke kan gøre ondt.

Giv ham også nogle gange en klud imellem hænderne, og lad ham selv prøve at sidde med kluden, mærke den, kører den op i ansigtet osv. så han finder ud af hvad det er, lærer den at kende, bliver mere tryg og fortrolig med den.

Som en lille ekstra bemærkning vil jeg lige sige, at nu hvor din dreng er blevet 6 måneder, så er det vigtigt at I kommer videre med skemaden. Det er helt fint at han kun spiser halve portioner, faktisk må han gerne nøjes med at spise 1/2-3/4 dl. 3 gange ...

Annonce

... dagligt, hvis det giver bedre plads til mælken bagefter ...

Og jeg vil derfor lige give dig en plan for dagen, som den kan se ud nu:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Eftermiddag 16-16.30: Flaske og kan her også tilbydes lidt frugtmos og lidt frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.

Powernappen begynder måske at kunne springes over

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Suppleres igen med lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 20 igen afhænger tidspunktet af hvordan han har sovet om eftermiddagen, som han sover 2 eller 3 lure dagligt

Sen aften 23-24: Flaske og begynder nu at kunne sove uden mælk indtil næste morgen tidlig.

Så hermed en ny dagsplan som forhåbentlig hjælper dig lidt videre med maden i løbet af dagen og så håber jeg at I finder en løsning i at blive tørret i ansigtet :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.