Svar: Kan man træne kunsten at gå
18. august 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt igang med at lære sig at gå og det er faktisk sådan, at han skal igennem helt bestemte faser:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som jeres lille dreng skal igennem og der er også her stor forskel på børn. Nogle går hurtigt igennem de forskellige faser og andre bruger måneder på det :)
Jeres dreng lyder umiddelbart til at være igang med fase 3 eller fase 4 og det er super fint. I hjælper ham bedst ved netop at give ham mod og sikkerhed ved at give ham en hånd eller sørge for at der er møbler til støtte, så han med tryghed ved at kunne få fat, tør mere og mere. At lære at gå handler naturligt om balance og styrke i krop, arme og ben, men det handler også rigtig meget om at turde og føle sig sikker.
Derfor er det enormt vigtigt ikke at presse ham eller forsøge at få ham til at give slip, men netop støtte ham, så han stille og roligt bliver mere og mere modig og tilsidst tør at prøve selv ... :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske