Svar: Gråd og pylren, hvad sker der?

18. august 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Camilla

Tak for dit brev, dejligt at høre at du nu selv har fået lyst til at skrive efter at have brugt brevkassen på sidelinien :)

Der sker udviklingsmæssigt meget med børn i 7 måneders alderen og det kan sagtens være dette du mærker lige nu. Din datter bruger sig selv motorisk mere bevidst, hun rækker efter legetøj, begynder at bevæge sig mod det, drejer bevidst om sin egen akse for at få fat i ting og hun bliver naturligt også frustreret, når noget ikke vil som hun vil.

Når hun forsøger at krybe fremad for at få fat i noget, så kommer hun ofte baglæns i starten, til stor frustration og det vil hjælpe hende, at du støtte hendes fødder og på den måde hjælper hende fremad i stedet for bagud :)

Hun vil elske borte-tit lege, hvor du f.eks. gemmer legetøj under et klæde fjerner klædet og gentager dette igen og igen. Hun vil også elske at du gør det på hendes ansigt, giver hende et klæde over ansigtet og trækker det ned, så hun igen kan kigge på dig imens du siger "borte, borte, tit tit" eller lignende. Hun vil elske lege, hvor du, hun eller ting forsvinder og dukker frem igen.

Det er rigtig godt at du er begyndt at give hende lidt brødskorper, frugt, kogte grøntsager og lignende i hånden. Det er dejligt for hende at føle at hun kan spise selv og det styrker også hendes mundmotorik. Samtidig er det dejligt at gnave på noget, hvis hun f.eks. er ved at få tænder.

Tænder kan gøre ondt, det kan være dem der gør at hun pludselig virker pylret og ekstra ked af det - men også ørerne kan være en årsag. Netop med ekstra gråd om ...

Annonce

... natten, kan det være trykket i ørerne. Har børn væske i mellemøret, så vil de ofte græde, når de har ligget ned lidt og vil holde op, når de kommer på højkant. Når man så lægger dem til at sove igen, så går der ikke ret lang tid, så stiger trykket i ørerne, det gør atter ondt og de græder igen.

Børn kan også i denne alder begynde at vise en lille smule separationsangst. Tidligere lagde din datter måske ikke mærke til at du gik ud af stuen, nu begynder hun pludselig at græde, når hun ikke kan se dig mere - også selvom du bare lige går ud i køkkenet eller på toilettet et øjeblik. Hun er nu i stand til at se dig for sig og hun savner dig, når hun pludselig ikke kan se dig, hun føler sig forladt og forstår ikke hvor du er.

Børn i denne alder begynder ofte også at vise de første tegn på empati. Hvis hun hører et andet barn græder, begynder hun pludselig selv at græde. Hun bliver let forvirret, hvis ting er anderledes, gøres anderledes end de plejer at blive gjort på, børn i denne alder har det ofte rigtig godt med genkendelighed og trygge ritualer. Og skelner mere og mere bevidst mellem om det er mor, far eller f.eks. en bedsteforældre de er i favn hos :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så der kan sagtens være en masse udviklingsmæssigt som spiller ind hos jer og alt hvad din datter oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når hun sover. Men ud over udvikling og alder, så kan hun naturligvis også have ondt og f.eks. have ondt på grund af tænder eller sine ører ...

Håber du kan bruge disse tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder