Svar: Gråd og pylren, hvad sker der?
18. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev, dejligt at høre at du nu selv har fået lyst til at skrive efter at have brugt brevkassen på sidelinien :)
Der sker udviklingsmæssigt meget med børn i 7 måneders alderen og det kan sagtens være dette du mærker lige nu. Din datter bruger sig selv motorisk mere bevidst, hun rækker efter legetøj, begynder at bevæge sig mod det, drejer bevidst om sin egen akse for at få fat i ting og hun bliver naturligt også frustreret, når noget ikke vil som hun vil.
Når hun forsøger at krybe fremad for at få fat i noget, så kommer hun ofte baglæns i starten, til stor frustration og det vil hjælpe hende, at du støtte hendes fødder og på den måde hjælper hende fremad i stedet for bagud :)
Hun vil elske borte-tit lege, hvor du f.eks. gemmer legetøj under et klæde fjerner klædet og gentager dette igen og igen. Hun vil også elske at du gør det på hendes ansigt, giver hende et klæde over ansigtet og trækker det ned, så hun igen kan kigge på dig imens du siger "borte, borte, tit tit" eller lignende. Hun vil elske lege, hvor du, hun eller ting forsvinder og dukker frem igen.
Det er rigtig godt at du er begyndt at give hende lidt brødskorper, frugt, kogte grøntsager og lignende i hånden. Det er dejligt for hende at føle at hun kan spise selv og det styrker også hendes mundmotorik. Samtidig er det dejligt at gnave på noget, hvis hun f.eks. er ved at få tænder.
Tænder kan gøre ondt, det kan være dem der gør at hun pludselig virker pylret og ekstra ked af det - men også ørerne kan være en årsag. Netop med ekstra gråd om natten, kan det være trykket i ørerne. Har børn væske i mellemøret, så vil de ofte græde, når de har ligget ned lidt og vil holde op, når de kommer på højkant. Når man så lægger dem til at sove igen, så går der ikke ret lang tid, så stiger trykket i ørerne, det gør atter ondt og de græder igen.
Børn kan også i denne alder begynde at vise en lille smule separationsangst. Tidligere lagde din datter måske ikke mærke til at du gik ud af stuen, nu begynder hun pludselig at græde, når hun ikke kan se dig mere - også selvom du bare lige går ud i køkkenet eller på toilettet et øjeblik. Hun er nu i stand til at se dig for sig og hun savner dig, når hun pludselig ikke kan se dig, hun føler sig forladt og forstår ikke hvor du er.
Børn i denne alder begynder ofte også at vise de første tegn på empati. Hvis hun hører et andet barn græder, begynder hun pludselig selv at græde. Hun bliver let forvirret, hvis ting er anderledes, gøres anderledes end de plejer at blive gjort på, børn i denne alder har det ofte rigtig godt med genkendelighed og trygge ritualer. Og skelner mere og mere bevidst mellem om det er mor, far eller f.eks. en bedsteforældre de er i favn hos :)
Så der kan sagtens være en masse udviklingsmæssigt som spiller ind hos jer og alt hvad din datter oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når hun sover. Men ud over udvikling og alder, så kan hun naturligvis også have ondt og f.eks. have ondt på grund af tænder eller sine ører ...
Håber du kan bruge disse tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske