Svar: Lære at spise med gaffel og ske
18. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Marlene
Den bedste måde at lære børn at brug gaffel og ske på, er ved at lade dem få dette i hånden, når man samtidig giver dem mad. Barnet vil naturligt begynde at gøre det samme, følge samme bevægelser som det ser mor og far gøre, når det bliver madet. Barnet spejler sig jo i de voksne og vil gerne gøre det samme :)
Gaffel kan jeres dreng sagtens spise med nu, men det kræver naturligvis øvelse og han vil stadig ofte bruge sine fingre. Det er lettere at spise med fingrene, derfor foretrækker han dem og den skal han også have lov til :)
Det er fint at hjælpe ham maden på gaflen, hvis det kniber en gang imellem og det er også fint at opmuntre ham "ind i munden skat", "brug gaflen, sådan ja, fint" eller hvad du nu kan sige, så han får lyst til at bruge den og guides til, hvad du gerne vil. Det kan også hjælpe nogle gange at give ham lidt med din gaffel eller gøre omvendt, "må mor smage?" og få ham til at give dig noget med sin gaffel, så det at spise virkelig bliver noget hyggeligt :)
Ske er sværere at spise med og de fleste børn mestrer faktisk ikke dette før de er ældre, mange først omkring 16 måneders alderen. Der sker nemlig det, at når skeen føres fra tallerkenen og til munden, så drejer barnet skeen på hovedet før den rammer munden og det betyder at al maden ryger af. En gaffel gør det ikke noget, hvordan vender, så kommer maden i munden alligevel :) Men skeen er svær.
Man kan købe forskellige typer af børneskeer og Kaj Bojesen har blandt andet designet en ske, den kaldes for "hankeske", hvor håndtaget er rundt, så barnet bedre kan holde den. Samtidig er selve skeen ret dyb, så den rummer lidt mere, så der stadig sidder noget på skeen, selvom man måske spiller lidt på vejen ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske