Svar: Sur baby...
10. august 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Marie-Louise
Tillykke med lillebror :)
Børn på 11 uger, bør smile umiddelbart, når man smiler og pludrer til dem - også selvom de er opmærksomme på verden og hellere vil følge med i hvad der sker omkring dem, end interesseret i at se på mors ansigt ... Der må også være en grund til at du skriver, du må synes at din drengs kontakt er mærkbart anderledes end det du husker fra storesøster blev født?
Det er helt okay at han nogle gange skal lokkes lidt til kontakt, fordi det er spændende at følge med i verden. Men han bør også smile spontant, når I tager ham op, pludre osv. ligesom han også bør smile bevidst til jer, med den alder han har nu - storesøster burde få et "dig kender jeg smil" af sin lillebror nu :)
Jeg kan jo ikke vurdere hans kontakt herfra, hvor jeg sidder, men jeg synes det lyder relevant at tale med jeres sundhedsplejerske eller læge omkring det. Den bekymring du har, synes jeg ikke du skal sidde alene med, prøv at tale med dem om, hvorvidt de synes din dreng reagerer naturligt på kontakt når de har ham i hænderne. Man er nødt til at have ham i favnen for at kunne vurdere det :)
De vil også kunne rådgive dig omkring, hvorvidt du skal arbejde mere bevidst med at få ham til at holde øjenkontakten og smile - i løbet af de næste uger, skal han jo også så småt begynde at kluk-le ...
Måske har han ondt, måske er han blevet klemt, drejet eller andet under fødslen, som generer ham så meget, at han mangler overskud til at smile. Det må tjekkes.
Håber ikke du er gjort unødigt bekymret, det er bestemt ikke min mening og som du selv skriver, kan han godt være så optaget af andre ting, at smilene ikke får første prioritet lige nu - men din bekymring bør du tale med læge eller sundhedsplejerske omkring synes jeg :) Det er helt okay at gøre det, ikke hysterisk eller overpylret :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske