Svar: Sur baby...

10. august 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Marie-Louise

Tillykke med lillebror :)

Børn på 11 uger, bør smile umiddelbart, når man smiler og pludrer til dem - også selvom de er opmærksomme på verden og hellere vil følge med i hvad der sker omkring dem, end interesseret i at se på mors ansigt ... Der må også være en grund til at du skriver, du må synes at din drengs kontakt er mærkbart anderledes end det du husker fra storesøster blev født?

Det er helt okay at han nogle gange skal lokkes lidt til kontakt, fordi det er spændende at følge med i verden. Men han bør også smile spontant, når I tager ham op, pludre osv. ligesom han også bør smile bevidst til jer, med den alder han har nu - storesøster burde få et "dig kender jeg smil" af sin lillebror nu :)

Jeg kan jo ikke vurdere hans kontakt herfra, hvor jeg sidder, men jeg synes det lyder relevant at tale med jeres sundhedsplejerske eller læge omkring det. Den bekymring du har, synes jeg ikke du skal ...

Annonce

... sidde alene med, prøv at tale med dem om, hvorvidt de synes din dreng reagerer naturligt på kontakt når de har ham i hænderne. Man er nødt til at have ham i favnen for at kunne vurdere det :)

De vil også kunne rådgive dig omkring, hvorvidt du skal arbejde mere bevidst med at få ham til at holde øjenkontakten og smile - i løbet af de næste uger, skal han jo også så småt begynde at kluk-le ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske har han ondt, måske er han blevet klemt, drejet eller andet under fødslen, som generer ham så meget, at han mangler overskud til at smile. Det må tjekkes.

Håber ikke du er gjort unødigt bekymret, det er bestemt ikke min mening og som du selv skriver, kan han godt være så optaget af andre ting, at smilene ikke får første prioritet lige nu - men din bekymring bør du tale med læge eller sundhedsplejerske omkring synes jeg :) Det er helt okay at gøre det, ikke hysterisk eller overpylret :)

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder