Svar: Stå på egen ben
8. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Karoline
De asymmetriske ballefurer kan meget vel hænge sammen med den skævhed i hofte og bækken som kiropraktor har konstateret og som din datter nu behandles for. Dette synes jeg derfor I skal se an.
Derudover tænker jeg at det nok er meget normalt at din datter har svært ved at bære sig selv ... nu er hun jo en rigtig lille michelin-baby på over 12 kg, så det kræver jo lidt mere styrke at rejse sig og blive stående, end hvis hun kun vejede 8 kg ... :)
Jeg synes dog hun lyder fuldstændig alderssvarende og til at være rigtig godt igang med sin udvikling. Det er super at hun nu begynder at kravle, forsøger at komme op på alle fire, rejse sig ved tingene osv. Det er frustrerende for hende at det går baglæns i starten og at det kan være svært at få begge ben ind under kroppen - men det er også helt normalt og hører med :)
Det vil være rigtig godt at støtte hende i at komme på op på alle fire og du kan sætte dig bag hende og støtte hendes fodsåler med dine knæ og på den måde hjælpe hende til at ligge i den rigtige kravlestilling og vugge frem og tilbage. Det er fra den vuggende stilling at hun lærer at kravle.
Det vil også være rigtig godt at hoppe med hende på dit skød, så hun netop får øvet det med at bukke og strække sine ben igen og igen:)
Alle børn er jo hypermobile og det er meget svært at sætte en sådan diagnose på så lille et barn. Det du kan være opmærksom på er, om hun sætter sig med benene i W - altså hvor hun sidder på numsen og har knæene foran sig og fodsålerne ved siden af sine baller. Børn som er meget hypermobile vil ofte sætte sig sådan og dem skal man være opmærksom på. Her vil en fysioterapeut kunne give forskellige øvelser og det kan også være en god idé at forhindre at barnet sætter sig sådan, så barnet ikke kommer for meget i yderstilling med sine led, men i stedet motiveres til at sidde med hensigtsmæssigt :)
Men igen - det lyder som om at lille pigen udvikler sig rigtig fint og alderssvarende og der er ingen alarmklokker der behøver ringe lige nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske