Svar: Griber med tæer
6. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Det er helt normalt at små børn kan gribe med tæerne, ligesom de også kan sprede tæerne ud :)
Barnet bruger sine tæer og fødder til at sanse med og kan sagtens bruge foden og tæerne som en slags ekstra hånd, præcis som du oplever. Små børns fødder er ofte også følsomme overfor berøring - mange børn vil f.eks. krølle tæerne sammen, når man giver dem strømper og sko på.
Når børn rejser sig ved tingene og begynder at tage de første skridt, så bruger de hele foden og tæerne til at holde balancen og gribe med. Netop derfor anbefales det også at man ikke barnet sko på for tidligt og at de første sko man vælger skal være helt bløde i sålerne så skoen følger barnets fødder, når det prøver at stå og gå.
Muskulaturen i fødderne skal have mulighed for at udvikle sig rigtigt og det gør den bedst i strømper og bare tæer :) Din datter lyder til at have godt gang i sin motoriske tå-fod-udvikling :)
Så det du oplever er normalt og helt okay :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske