Svar: Tumleture
23. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Prinsessens mor
Tumleture er helt okay og du må meget gerne lave rideranke-lege og trille din datter rundt, op og ned og nogle gange vende hende på hovedet. Det er vigtigt at gøre dette, fordi det stimulerer hendes balancecenter og dermed hendes motorik.
Du skal naturligvis altid se på hende og vurdere, hvordan hun har det, hun skal tydeligt synes det er dejligt og rart, gør hun ikke det, skal du stoppe med det samme og finde på en anden leg, som hun synes bedre om. Sålænge hun selv virker til at have det sjovt og ser ud til at nyde det, så er det helt okay at tumle med hende.
Hvornår det bliver for meget derudover er naturligvis svært at sige, det er jo et individuelt skøn og naturligvis er der grænser for, hvad små børn kan holde til. Hendes hoved vil naturligt dingle lidt, når I laver rideranke-leg og du skal her fornemme om hun selv er i stand til at holde igen, om hun har nakkemuskler der spændes og hovedet ikke bare falder til siden uden at hun kan styre det. Med den alder hun har, vil hun normalt fint kunne holde igen, selvom hovedet dingler lidt, når hun ridder ranke.
Jeg kan desværre ikke komme det mere præcist, men håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske