Svar: Babytegnsprog og babysvømning

17. juli 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Med den alder din dreng har, vil han have en naturlig interesse for at se på og studere sine hænder, ligesom dine hænder og de bevægelser du laver, vil fascinere ham. I denne alder er det derfor oplagt at synge sange, hvor du bruger fagter, som f.eks. "lille Peter edderkop", "Hjulene på bussen" osv.

Også babytegnsprog eller tegn til tale kan introduceres for små børn og ofte omkring 6 måneders alderen. Det kan være et ganske udmærket redskab til at kommunikere med sit barn. Jeg har mødt børn som var meget dygtige til det - både sunde og raske børn, men også børn med forskellige handicap, som havde svært ved at kommunikere uden ...

Der findes en bog og dvd med babytegn, som måske vil interessere dig - se hjemmesiden mangobaby.dk

Med hensyn til babysvømning og dyk, så er det vigtigt at dette foretages rigtig. Man kan lave mange former for dyk - blandt andet signaldyk, dyk i flow, det frie dyk, dyk fra kanten og mange flere. Du kan læse om disse former for dyk i bogen "Babysvømning" af Ulrika Færch. Du finder den i min ...

Annonce

... bogguide under 'opslagsbøger'.

Det du skal lave er nok et signaldyk, altså et dyk, hvor du forbereder din dreng på at han skal under vandet. Som det er lige nu, så lyder han ikke til at være helt forberedt og bliver derfor forskrækket ...

Signaldyk:

- Hold barnet i grundgreb foran dig.

- Søg øjenkontakt.

- Giv verbalt dykkesignal, f.eks. "1,2,3" eller "og dyk"

- Efterfulgt af fysisk dykkesignal:
Løft barnet lidt

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Sænk barnet ned under vandoverfladen

- Lad barnet glide en kort tur gennem vandet

- Barnet kommer op til overfladen igen

- Efter nogle sekunders refleksion er barnet klar til at møde dit smil og din ro: "Hej!Hvor du kan!Supergodt!"

Citat fra Politikens bog om Babysvømning, Ulrika Færch, 2007.

Du kan her også læse om, hvordan du vender ham til vandet og det er rigtigt at han godt kan vende sig til det, ved at få lidt vand hældt over hovedet - men igen, det er vigtigt at han forberedes og at det ikke bare sker pludseligt og uden varsel.

Rigtig meget held og lykke med ham :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.