Svar: Babytegnsprog og babysvømning
17. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Med den alder din dreng har, vil han have en naturlig interesse for at se på og studere sine hænder, ligesom dine hænder og de bevægelser du laver, vil fascinere ham. I denne alder er det derfor oplagt at synge sange, hvor du bruger fagter, som f.eks. "lille Peter edderkop", "Hjulene på bussen" osv.
Også babytegnsprog eller tegn til tale kan introduceres for små børn og ofte omkring 6 måneders alderen. Det kan være et ganske udmærket redskab til at kommunikere med sit barn. Jeg har mødt børn som var meget dygtige til det - både sunde og raske børn, men også børn med forskellige handicap, som havde svært ved at kommunikere uden ...
Der findes en bog og dvd med babytegn, som måske vil interessere dig - se hjemmesiden mangobaby.dk
Med hensyn til babysvømning og dyk, så er det vigtigt at dette foretages rigtig. Man kan lave mange former for dyk - blandt andet signaldyk, dyk i flow, det frie dyk, dyk fra kanten og mange flere. Du kan læse om disse former for dyk i bogen "Babysvømning" af Ulrika Færch. Du finder den i min bogguide under 'opslagsbøger'.
Det du skal lave er nok et signaldyk, altså et dyk, hvor du forbereder din dreng på at han skal under vandet. Som det er lige nu, så lyder han ikke til at være helt forberedt og bliver derfor forskrækket ...
Signaldyk:
- Hold barnet i grundgreb foran dig.
- Søg øjenkontakt.
- Giv verbalt dykkesignal, f.eks. "1,2,3" eller "og dyk"
- Efterfulgt af fysisk dykkesignal:
Løft barnet lidt
- Sænk barnet ned under vandoverfladen
- Lad barnet glide en kort tur gennem vandet
- Barnet kommer op til overfladen igen
- Efter nogle sekunders refleksion er barnet klar til at møde dit smil og din ro: "Hej!Hvor du kan!Supergodt!"
Citat fra Politikens bog om Babysvømning, Ulrika Færch, 2007.
Du kan her også læse om, hvordan du vender ham til vandet og det er rigtigt at han godt kan vende sig til det, ved at få lidt vand hældt over hovedet - men igen, det er vigtigt at han forberedes og at det ikke bare sker pludseligt og uden varsel.
Rigtig meget held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske