Svar: Bange for bad - 20 mdr.
14. juli 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Louise
Mange børn vil i perioder være bange for vand og protestere voldsomt mod at komme i bad. Det er meget almindeligt i 1½-2 års alderen og samtidig med har jeres dreng, så også oplevet at få vand over hovedet, sandsynligvis ned i ansigtet og det bryder han sig ikke om ...
Han har naturligvis brug for at blive vasket og komme i bad, men du behøver ikke nødvendigvis vaske hans hår hver gang. Det er udmærket at holde en pause fra hårvask i en periode og så stille og roligt få ham gjort tryg ved badet igen.
Håret kan skyldes med vand - du behøver ikke bruge sæbe, som jo kan løbe ned i øjnene. Det er fint bare at bruge vand til at starte med - igen så han gøres tryg stille og roligt.
En shampooskærm er udmærket, hvis han vil have den på. En vaskeklud som han kan presse foran sine øjne vil også hjælpe ham. Og så må du prøve at vaske håret bagfra og så vidt muligt ikke ramme ham i ansigtet - for det er sandsynligvis det han nu er bange for ...
Brug evt. en lille vandkande i stedet for bruseren. Syng en sang imens og sørg for at blive færdig så hurtigt at det passer med at sangen slutter - så han netop kan følge med i hvor lang tid der går før han er færdig.
Lad ham lege med vand i haven, nu hvor det er så varmt, så ville det måske være dejligt med en balje på græsset eller et lille babybassin - naturligvis altid under opsyn!! Simpelthen for at få gjort han fortrolig med vandet igen. Ikke presse ham, men leg tingene ind stille og roligt og giv ham tid :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske