Svar: Skærer tænder - 13 mdr.
14. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Hej Linda
Tak - jeg har skam nydt mine feriedage :)
I den periode hvor tænderne bryder frem, vil mange børn skære tænder. Det gør de både fordi de har en ny fornemmelse i munden, uro i gummerne, men også fordi de finder ud af at de med deres tænder kan lave en ny og interessant lyd.
Børn vil altså naturligt i perioder skære tænder og mange børn skærer tænder, både når de sover og i vågen tilstand ... ofte genere det mere forældrene end barnet ...
For de fleste børn vil det gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en kort periode. Men det er naturligvis vigtigt at det ikke bliver så indgroet en vane, at det begynder at slide på og dermed ødelægge barnets tænder. Derfor er det som udgangspunkt en god idé at forsøge at aflede barnet, så vanen ikke fortsætter men noget andet er mere spændende.
Det kan være en god idé at give hende en kold gulerod, noget frugt, en brødskorpe eller noget andet at spise. Ved at få noget at spise, får barnet brugt både sin mund og sine tænder og det giver lidt ro :) Det kan også være en god idé at give barnet en tandbørste, at gumle lidt på - netop når tænderne kommer er det jo også vigtigt at få den børstet og det kan gøre barnet fortrolig med tandbørsten at bruge den lidt i løbet af dagen - som leg, eller adspredelse til at skære tænder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske