Svar: At smide sutten

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ingrid og Maries mor

Det er generelt en god idé at man som forældre, som voksne, holder fast i de beslutninger man nu engang har taget i forhold til sine børn - det vil sige, at når der er sagt nej og det er et velovervejet nej, ja så holder man fast i sit nej ... :)

Det betyder ikke at man skal være autoritær, som betyder at man lægger vægt på at barnet er lydig, hører efter og gør som man siger. Man kan i stedet være myndig forældre - det vil sige sætte klare grænser for barnets opførsel, men samtidig anerkende barnets lyst til at udforske og afprøve grænser. Og så netop forklare barnet, hvorfor der er regler og hvorfor de skal overholdes ...

Jeres datter har en alder nu, hvor det normalt er relevant at stoppe med at bruge sut - både fordi det er med til at holde hende i en babyrolle, som hun nu er ved at være for gammel til, men også fordi det er skadeligt for hendes tænder og måske også for hendes sprog, hvis hun bruger den i dagtimerne også ...

Spørgsmålet er hvorfor hun er så afhængig af den? En ting er jo at I nok ikke har været helt konsekvente nok og har ladet hendes styre det for meget, men mon ikke også andre ting gør sig gældende? Er det en måde at få ekstra opmærksomhed på i forhold til sin søster? Er det en måde at vise jer, at hun stadig er en lille pige, måske føler hun at der er for mange krav i hverdagen? Hvad er det hun bruger sutten til, hvad er det den giver hende og kan hun ikke få det ...

Annonce

... på en anden måde?

En sut er naturligvis bedre end tommelfingeren og det er ikke nogen god idé at hun i stedet for sutten begynder at sutte på finger. Så hvis en kold tyrker betyder at hun så vælger sin tommelfinger i stedet, så er det ikke nogen god idé.

I det hele taget er det altid bedst, hvis man kan lave ændringer via samarbejde og derfor synes jeg ikke at I bare skal fjerne sutten, men i stedet prøve at tale med hende om, hvorfor hun har den og hvad den betyder for hende. Kunne hun ikke få en erstatning, noget andet at putte med - en build a bear f.eks. - måske kan I endda få den gamle sut syet ind i bamsen, så den er der - men så hun ikke kan sutte på den ... bare en tanke, måske lidt langt ude ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En sut kan også sættes på bamsens arm og så måske tilsidst helt undværes. Suttedelen bliver mørnet, gammel og dur tilsidst ikke mere, den kan pilles af (i samarbejde med jeres datter) og så er det kun plastdelen der sidder tilbage - måske kan man godt på den måde delvist fjerne sutten mere og mere og få noget andet (puttebamsen) sat i stedet.

Jeg er mest fortaler for at man i et samarbejde får gjort hende parat til at smide den og får sat noget andet i stedet :)

Læs også bøger om at smide sutten, så hun stille og roligt bliver sporet ind på at det er ved at være tiden og derfor måske selv igen, siger at hun nu er parat :)

Håber du kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin