Svar: At smide sutten
13. juli 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Det er generelt en god idé at man som forældre, som voksne, holder fast i de beslutninger man nu engang har taget i forhold til sine børn - det vil sige, at når der er sagt nej og det er et velovervejet nej, ja så holder man fast i sit nej ... :)
Det betyder ikke at man skal være autoritær, som betyder at man lægger vægt på at barnet er lydig, hører efter og gør som man siger. Man kan i stedet være myndig forældre - det vil sige sætte klare grænser for barnets opførsel, men samtidig anerkende barnets lyst til at udforske og afprøve grænser. Og så netop forklare barnet, hvorfor der er regler og hvorfor de skal overholdes ...
Jeres datter har en alder nu, hvor det normalt er relevant at stoppe med at bruge sut - både fordi det er med til at holde hende i en babyrolle, som hun nu er ved at være for gammel til, men også fordi det er skadeligt for hendes tænder og måske også for hendes sprog, hvis hun bruger den i dagtimerne også ...
Spørgsmålet er hvorfor hun er så afhængig af den? En ting er jo at I nok ikke har været helt konsekvente nok og har ladet hendes styre det for meget, men mon ikke også andre ting gør sig gældende? Er det en måde at få ekstra opmærksomhed på i forhold til sin søster? Er det en måde at vise jer, at hun stadig er en lille pige, måske føler hun at der er for mange krav i hverdagen? Hvad er det hun bruger sutten til, hvad er det den giver hende og kan hun ikke få det på en anden måde?
En sut er naturligvis bedre end tommelfingeren og det er ikke nogen god idé at hun i stedet for sutten begynder at sutte på finger. Så hvis en kold tyrker betyder at hun så vælger sin tommelfinger i stedet, så er det ikke nogen god idé.
I det hele taget er det altid bedst, hvis man kan lave ændringer via samarbejde og derfor synes jeg ikke at I bare skal fjerne sutten, men i stedet prøve at tale med hende om, hvorfor hun har den og hvad den betyder for hende. Kunne hun ikke få en erstatning, noget andet at putte med - en build a bear f.eks. - måske kan I endda få den gamle sut syet ind i bamsen, så den er der - men så hun ikke kan sutte på den ... bare en tanke, måske lidt langt ude ... :)
En sut kan også sættes på bamsens arm og så måske tilsidst helt undværes. Suttedelen bliver mørnet, gammel og dur tilsidst ikke mere, den kan pilles af (i samarbejde med jeres datter) og så er det kun plastdelen der sidder tilbage - måske kan man godt på den måde delvist fjerne sutten mere og mere og få noget andet (puttebamsen) sat i stedet.
Jeg er mest fortaler for at man i et samarbejde får gjort hende parat til at smide den og får sat noget andet i stedet :)
Læs også bøger om at smide sutten, så hun stille og roligt bliver sporet ind på at det er ved at være tiden og derfor måske selv igen, siger at hun nu er parat :)
Håber du kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske