Svar: Behov til stille dreng
25. juni 2010
Alder:
2 år
Kære Maibrit
Når vi træffer valg på vores børns vegne, så er vi altid nødt til at gøre det ud fra det, som virker rigtigt på det givne tidspunkt. Vi kan ikke se hvad fremtiden bringer, vi kan ikke sige, hvordan vores barn udvikler sig og hvad der sker og derfor er vi nødt til at vælge ud fra det som i situationen virker rigtigt.
Det betyder at vi nogle gange kommer til at skifte mening. Set i "bagklogskabens kloge lys" så skulle vi måske have gjort noget andet - og sådan er det så. Det betyder jo ikke nødvendigvis at det valg vi har truffet er et dårligt valg. Barnet har jo som regel fået noget godt ud af dette også og sandsynligvis en masse gode ting, som barnet ikke ville have fået med sig, hvis vi havde valgt anderledes.
Du valgte i sin tid vuggestuen, fordi du så en masse positivt i dette sammenlignet med dagpleje. Det var det rigtige valg for jer. Og ja, måske ville han have haft det godt i dagpleje, måske ville han ikke - det kan du jo ikke vide. Det afhænger jo også af mange andre ting .. Det du ved er, at han er glad for sin vuggestue, han er glad for pædagogerne og de for ham og han nyder at være der. At han gerne vil med dig hjem og ikke bruger tid på at lege færdig - det er nok fordi han jo også nyder at du kommer efter ham, nyder tiden sammen med dig og at I skal være sammen - det behøver ikke betyde at han ikke trives hvor han er :)
Hvorvidt du skal sende ham i skovbørnehave eller almindelig børnehave synes jeg du skal tale med pædagogerne i vuggestuen om. De har de bedste forudsætninger for at kunne vurdere, hvorvidt din dreng vil trives bedre med det ene fremfor det andet, de ser ham i sammenhæng med andre børn, de ser ham lege ude og lege inde - de vil kunne rådgive dig der.
Forskellen på de to steder må du undersøge ved at besøge stederne, tale med pædagogerne, høre hvordan de arbejder, hvad pædagogiske læreplaner de har osv. for børnene og for stedet.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske