Svar: Bange for bad - 2 år, 4 mdr.
14. juni 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære forældre
Nu er jeg jo ikke meget for at lægge mig ud mellem ægtepar, så holde med den ene eller den anden kan jeg ikke :)
Generelt kan jeg dog sige, at børn i 2 års alderen ofte bliver bange for forskellige ting. Det er ofte små dyr som myrer, en bille, en flue der flyver på værelset - ligesom de ofte også kan blive bange for mørke, have brug for lys når de skal sove osv. Og så bliver de altså også nogle gange bange for "fnuller" eller lignende i badet.
Det er naturligvis en balance imellem at støtte barnet igennem denne periode, berolige og betrygge og så samtidig heller ikke tale for meget om "fnuller" eller andre ting, så det bliver større end det måske er. Det der starter som en lidt sjov ting, kommer pludselig til at fylde for meget, får en forkert drejning.
Min umiddelbare tanke er at I skal holde pause med badekar i en periode og i stedet tage hende med i brusebad. Og så vil jeg foreslå jer at tage et stor balje, et soppebassin eller lignende ud i haven, når det forhåbentlig bliver vejr til det og lade hende lege og plaske med vand i haven, bade i det osv. så hun kommer lidt væk fra sin angst og atter ser det at skulle bade og lege med vand som noget sjovt.
Når hun efter en pause er klar til at bade i badekar igen, så vil jeg anbefale jer at finde noget skumbad, som bobler godt og lægger sig som et skummende lag ovenpå vandet, så skjuler det evt. fnuller og det kan måske gøre det sjovt at bade igen. Hvis man starter med at komme lidt mild uparfumeret flydende sæbe i karret og hælder vand på bagefter, så kan man ofte opnå ekstra skummende effekt ...
Håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske