Svar: Bange for bad - 2 år, 4 mdr.

14. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Nu er jeg jo ikke meget for at lægge mig ud mellem ægtepar, så holde med den ene eller den anden kan jeg ikke :)

Generelt kan jeg dog sige, at børn i 2 års alderen ofte bliver bange for forskellige ting. Det er ofte små dyr som myrer, en bille, en flue der flyver på værelset - ligesom de ofte også kan blive bange for mørke, have brug for lys når de skal sove osv. Og så bliver de altså også nogle gange bange for "fnuller" eller lignende i badet.

Det er naturligvis en balance imellem at støtte barnet igennem denne periode, berolige og betrygge og så samtidig heller ikke tale for meget om "fnuller" eller andre ting, så det bliver større end det måske er. Det der starter som en lidt sjov ting, kommer pludselig til at fylde for meget, får en forkert drejning.

Min umiddelbare tanke er at I skal ...

Annonce

... holde pause med badekar i en periode og i stedet tage hende med i brusebad. Og så vil jeg foreslå jer at tage et stor balje, et soppebassin eller lignende ud i haven, når det forhåbentlig bliver vejr til det og lade hende lege og plaske med vand i haven, bade i det osv. så hun kommer lidt væk fra sin angst og atter ser det at skulle bade og lege med vand som noget sjovt.

Når hun efter en pause er klar til at bade i badekar igen, så vil jeg anbefale jer at finde noget skumbad, som bobler godt og lægger sig som et skummende lag ovenpå vandet, så skjuler det evt. fnuller og det kan måske gøre det sjovt at bade igen. Hvis man starter med at komme lidt mild uparfumeret flydende sæbe i karret og hælder vand på bagefter, så kan man ofte opnå ekstra skummende effekt ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Håber du kan bruge dette videre :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.