Bange for bad - 2 år, 4 mdr.

14. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Bange for bad - 2 år, 4 mdr.

Hej Helen,

Min datter er pludselig blevet bange for badet. For lidt tid siden spurgte hun til en lille sort prik i badet og jeg fortalte hende, at det var bare en lille fnuller. Det gik hun meget op i og snakkede efterfølgende meget om "fuller" i badet og andre steder.

Nu er hun pludselig blevet bange for "fuller" og vil op lige så snart hun ser en! Jeg har prøvet og få hende til at blive siddende og forklaret hende, at de ikke gør noget, men hun græder og rækker armene op, så jeg har valgt at lade hende komme op og sagt at så måtte vi vaske ved siden af badet og har igen forklaret at de ikke gør noget :)

Min mand har en lidt anden opfattelse af tingene. Han mener hun er hysterisk og har også stille og roligt forklaret hende at de ikke gør noget, men har krævet at hun blev siddende og bedt hende holde op med det pjat. På en stille og rolig måde selvfølgelig :)

Jeg synes faktisk det er blevet værre efter det og det er det måske ikke, men det korte af det lange er, at vi ikke er helt enige om, ...

Annonce

... hvordan vi bedst håndterer dette, så jeg vil gerne have din mening som 3. "mand" :-)

I går var det igen min mand, som tog hende i bad og da jeg havde hørt hende græde og kalde i ca. 10 minutter (det kan godt være, det var lidt mindre, men det føltes som 20 :)), så valgte jeg at gå ind i badeværelset og lige så snart hun ser mig, så rækker hun armene ud og siger med gråd i stemmen "moar op".

Hvad gør man så? Min mand blev sur over at jeg blandede mig ved at komme derind og ja - jeg var nødt til at tage hende op, fordi hun grædende var på vej op af vandet!

Jeg tænker, at hun nok skal komme over det, hvis vi lytter til hende og finder en kompromis, så hun alligevel kan blive vasket uden at komme i bad. Jeg synes også, det virker lidt hysterisk, men synes på den anden side også, at hun virker oprigtigt bange og ked af det, men måske det alligevel er mig, der som sædvanligt er for blødsøden og for eftergivende??

Glæder mig til at høre din uforbeholdne mening :-)

Mange hilsner fra
uenig far og mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.