Svar: Græder ved aflevering i dagplejen
4. juni 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er meget normalt at børn i perioder græder lidt, når de afleveres og græder eller protestere på anden vis, når de hentes igen og man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener dagplejen/vuggestuen og hjemmet mødes.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en anden. Jo længere tid barnet har været i dagplejen eller i institutionen, jo bedre går det naturligvis, men stadig kan børn godt have en periode, hvor de faktisk ikke rigtig har lyst til at blive afleveret ...
At blive afleveret i institution er svært, fordi det jo er forbundet med adskillelse fra det trygge, dejlige, det rare med mor og far. Derfor græder din datter lidt, når hun bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er hun sandsynligvis glad igen, glad for at være der, være sammen med de andre børn osv. og hun er også glad for sin dagplejer ..
Oftest så sker det så også at når barnet så hentes igen, ja så kommer en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Så du oplever sandsynligvis også at hun i en periode ikke rigtig har lyst til at komme med hjem, hun vil hellere lege "ej ikke nu mor!" og protesterer over at blive hentet.
Du skal naturligvis lytte til dagplejer og tro på at det er et spørgsmål om kort tid, så er din datter glad igen. Men du skal naturligvis også lytte til din datter, tale med hende om at du også vil savne hende, betrygge hende i at du kommer igen og at I skal hygge jer, lave noget dejligt sammen, når I atter ses osv. og så skal du naturligvis også være opmærksom på, hvordan hun virker når du henter hende - hun skal jo helst virke som om at hun har haft det rigtig godt og været glad for dagen, ligesom du også skal fornemme at hun er glad for sin dagplejer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske