Svar: Børnehave - 18 mdr.
2. juni 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Gitte
De fleste forældre vil naturligt være lidt urolige, når deres barn skal starte i institution. Det er uanset om barnet er under eller over et år, eller flere år gammel. Uroen handler ofte om at det er første gang, hvor barnet skal være væk hjemmefra og passes af andre i længere tid og at man som forældre skal give slip og øve sig i at overlade sit barn til pædagoger eller andre voksne, som man faktisk ikke kender særlig godt, men blindt må have tillid til ...
Det er vigtigt at gøre sig klart at små børn bruger deres forældre som et spejl og børn fornemmer meget tydeligt, hvordan forældre har det i bestemte situationer. Så hvis din datter oplever at du f.eks. er utryg, er ked af det osv. når du afleverer hende, så vil hun naturligvis vægre sig mod at skulle være der og vil protestere højlydt. Hvorimod, hvis du er glad, går ind i det med optimisme og masser af overskud, så vil det naturligt smitte af på hende og hun vil lettere kunne klare det ... I kan derfor overveje, hvem af jer forældre det vil have lettest ved at aflevere hende, i forhold til, hvis hun bliver ked af det, hvilket jo ikke altid kan undgås :)
Det er meget fint at du har mulighed for at gå med hende de første dage, så hun netop med dig som den sikre base vil kunne observere de andre voksne og børn lidt på afstand og lære det hele lidt at kende og det er meget fint at I således kan besøge stedet sammen.
Men du skal være opmærksom på at hun forholdsvis hurtigt bør have en dagligdag i institutionen, hvor hun lærer at du ikke er der, men at du kommer igen. Hun kan ikke klokken og forholder sig til tid ud fra de ting der sker, så det er vigtigt at hun ret hurtigt både oplever at spise, lege og sove i institutionen, da det er den hverdag hun skal have der.
Hvis du sidder der sammen med hende i et par timer eller går fra hende og kommer igen meget hurtigt - og du gør det 14 dage i træk, så vil man kunne risikere at hun sidder og spejder mod døren og venter på at du skal komme ind. I stedet for at bruge energi på at lege og blive en del af det der foregår. Derfor kan det faktisk være udmærket at I, når I har været i institutionen i 2-3 dage og besøgt stedet sammen, prøver at aflevere hende forholdsvis hurtigt og så gå.
Det er vigtigt at du afleverer hende i favnen på en pædagog, så du ligesom signalerer at "nu er det pædagogen som tager sig af dig" og så går du. Pædagogen og din datter vinker så til dig og derefter hjælper pædagogen hende med at blive en del af dagens aktiviteter. Det at aflevere hende til en anden voksen, sender nogle signaler om at du er okay med den anden og at du har tillid til at pædagogen kan tage sig af din datter og dermed kan din datter også have tillid til det :)
Øv jer det næste ½ år på at sige farvel og hej til hinanden. Brug det i hverdagen, når du f.eks. kører ud for at handle og din datter bliver hjemme hos far, så sig: "Farvel skat, mor skal ned at handle, jeg kommer snart igen" så hun lærer at det at du går og siger farvel, betyder ikke at du forsvinder, men at du kommer tilbage igen.
Og så skal du naturligvis tale med institutionen om hvordan deres regler, rutiner osv. er. Hvordan med mødetidspunkter, når de skal på ture, hvad hun skal have med af tasker, skiftetøj, regntøj, gummistøvler, madpakke, solcreme, bleer, sovebamse osv. så du er klar på, hvordan det hele sådan praktisk skal foregå :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med hende og med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske