Svar: Babytræning
2. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det var rigtig godt at I gik over til flaske, det lyder som den bedste løsning for jer alle og hvor er det dejligt at høre, at jeres lillebror trives med at få flaske og har en god evne til at regulere sit behov. Det lyder meget fint det du fortæller.
Du kan overveje om du vil prøve at give ham en flaske sen aften, som han mere eller mindre kan spise i søvne. Du kan elevere hans hovedgærde i sengen, så han ikke ligger helt fladt, så vil det være okay at give ham flasken imens han ligger i sengen og han behøver således ikke blive taget op, men kan bare få lidt mælk og sove videre derefter. Du kan således prøve at give ham flasken inden du selv går i seng - med mindre du altså lige nu går i seng kl. 21.30 ... :) så skal du naturligvis bare gøre som du gør.
Når jeg anbefaler det, så er det fordi han lige nu sover op til 7 timer om natten og det er super flot, men det betyder også at han naturligt har brug for at indhente et ekstra måltid om dagen og derfor også sover kortere tid. Det kan altså betyde noget for hans dagsrytme, at han får mælk på ydertidspunkterne, f.eks. omkring midnat ...
Du kan også forsøge at arbejde på at han nu sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er helt normalt at den sidste lur ligger så sent, at han lige nu går sent i seng - fuldstændig alderssvarende. Det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, begynder på skemad mv.
Så længe han er glad, griner, pludrer, vokser, spiser og i det hele taget virker til at trives - og sådan lyder det jo - så er det helt okay at han sover korte lure om dagen. Du må tro på at han har en naturlig evne til også at regulere dette. Men hvis han vågner efter ½ time og tydeligt virker træt, pylret, mangler overskud og virker til at have behov for at sove mere, så vil det være en god idé at forsøge at lulle ham videre i søvnen - evt. ved at trille ham en tur i barnevognen, fordi du derved kan holde ham sovende. En lur i løbet af dagen, f.eks. middagsluren må gerne være en lur i barnevognen, hvor du netop kører med ham for at vende ham til at have behov for at sove lidt længere - det er okay :)
Læs i øvrigt min bog "sådan får du dit barn til at sove!", hvor jeg også skiver om 'børn der sover for lidt i løbet af dagen' og 'børn der powernapper' :)
Han må gerne sidde i slynge længere tid af gangen, det er svært at sætte tid på - men 1 times tid sker der nok ikke noget ved. I slyngen ligger han jo mere ned og belastningen på rygsøjlen er derfor ikke så stor. Det er dog den samlede mængde tid han sidder, som du skal være opmærksom på. Mange børn sidder både i autostol, skråstol, bumbostol, seler og slynger, stables op med puder osv. og det har de faktisk ikke godt af. Det er vigtigt at de ligger på gulvet flere gange dagligt og de skal i princippet ikke sidde, før de er i stand til at sidde selv.
Autostolen er nødvendig, det er sikkerhedsmæssige hensyn, at sidde på skødet, sidder i mors favn er nødvendigt, det er tryghed, omsorg, nærhed og tilknytning - og det samme kan det naturligvis være at bære ham i en slynge eller sele. Så du må naturligvis gerne bære ham i slyngen og få lavet praktiske ting, men han skal også på gulvet og lege.
Gode bevægelege for børn i 3-6 måneders alderen er:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Det er rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske hans krop imens du synger. Når du synger "dørene i bussen siger åbne og lukke, åbne og lukke ...", så kan du bevæge hans arme og ben, så de åbner og lukker imens du synger :)
Du kan købe en dvd "stimulastik" og med den lave øvelser med din dreng. Du kan købe eller låne bøger f.eks. "leg med din baby" for at blive inspireret til ting du kan lave med ham.
Netop fordi han har en alder, hvor legetøj hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre bevægelege osv. At trille ham på en stor gymnastikbold er også en god idé - jo mere du kan bevæge ham, jo bedre er det faktisk for ham :)
Og det er helt fint at du leger på en måde og far leger på en anden - det er jo netop styrken i at være mor og far, mand og kvinde - vi gør det forskelligt og du skal ikke se det som noget forkert eller at det ene er bedre end det andet, I tilfører jeres dreng forskellighed og det har han brug for :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske