Svar: Ligge på maven uden at gylpe
28. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Livs mor
Det lyder som om at du allerede gør rigtig meget for at få tumlet med Liv og det lyder også som om at hun udvikler sig rigtig godt og er en glad pige der trives på alle måder :)
Du er jo nødt til at fine balancen mellem at trille med hende og at hun også skal kunne holde maden i sig. Så når der er mulighed for det, så må du naturligvis lege trille lege osv. men når hun virker til at have for meget mad i maven til at det kan lade sig gøre, så må I lege andre lege og så må hun stimuleres på andre måder.
Vær opmærksom på at det at ligge på maven, jo også er når hunligger hos dig. Hun kan ligge hen over dine lår, hun kan ligge på maven i din favn, når du bærer hende rundt. Det behøver ikke kun at være at ligge på maven på et tæppe på gulvet. Så prøv om du i din generelle omgang med hende, kan have hende så meget på maven som muligt.
Du kan også købe en stor gymnastikbold og ligge hende på den og trille hende frem og tilbage. I det hele taget er det rigtig godt, hvis du kan bevæge hende i alle retninger, danse med hende, svinge hende, tumle hende osv. Jo mere du bevæger hende, jo mere stimuleres hendes balance og det har stor betydning i forhold til at hun begynder at trille, krybe og senere kravle :)
Man kan købe en drejeskive / et drejetæppe, lamaze laver blandt andet dette, som barnet kan ligge på og dreje rundt, måske var det noget for jer, men spørgsmålet er hvor længe I reelt vil få brug for den, med den alder hun har - det kunne godt være spild af penge ...
Alt det du allerede laver, lyder super fint og spørgsmålet er om ikke det kommer stille og roligt. Hun er jo også en stor pige og lyder til at være en stærk pige, så umiddelbart vil jeg tro at det kommer hen af vejen også med alt det du allerede gør :) Så ro på herfra :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske