Svar: Ligge på maven uden at gylpe

28. maj 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Livs mor

Det lyder som om at du allerede gør rigtig meget for at få tumlet med Liv og det lyder også som om at hun udvikler sig rigtig godt og er en glad pige der trives på alle måder :)

Du er jo nødt til at fine balancen mellem at trille med hende og at hun også skal kunne holde maden i sig. Så når der er mulighed for det, så må du naturligvis lege trille lege osv. men når hun virker til at have for meget mad i maven til at det kan lade sig gøre, så må I lege andre lege og så må hun stimuleres på andre måder.

Vær opmærksom på at det at ligge på maven, jo også er når hunligger hos dig. Hun kan ligge hen over dine lår, hun kan ligge på maven i din favn, når du bærer hende rundt. Det behøver ikke kun at være at ligge på maven på et tæppe på gulvet. Så prøv om du i din generelle omgang med hende, kan have hende så meget på maven som muligt.

Du kan også købe en stor gymnastikbold ...

Annonce

... og ligge hende på den og trille hende frem og tilbage. I det hele taget er det rigtig godt, hvis du kan bevæge hende i alle retninger, danse med hende, svinge hende, tumle hende osv. Jo mere du bevæger hende, jo mere stimuleres hendes balance og det har stor betydning i forhold til at hun begynder at trille, krybe og senere kravle :)

Man kan købe en drejeskive / et drejetæppe, lamaze laver blandt andet dette, som barnet kan ligge på og dreje rundt, måske var det noget for jer, men spørgsmålet er hvor længe I reelt vil få brug for den, med den alder hun har - det kunne godt være spild af penge ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Alt det du allerede laver, lyder super fint og spørgsmålet er om ikke det kommer stille og roligt. Hun er jo også en stor pige og lyder til at være en stærk pige, så umiddelbart vil jeg tro at det kommer hen af vejen også med alt det du allerede gør :) Så ro på herfra :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.