Svar: Sen til pincetgreb

2. maj 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Michelle

Min umiddelbare tanke er at øvelse gør mester og at I skal blive ved med at give jeres dreng mad i små stykker, kogte ærter, majs osv. ligesom nu - så skal han nok lære det.

Derudover vil jeg foreslå dig at forsøge med en lille pakke rosiner og prøve at få ham til selv at tage rosinerne ud af pakken. Det at skulle holde sine fingre sammen for at få dem ned i pakken og rosinerne pillet op, kan måske lære ham teknikken uden at tommelfingeren smutter ind i hånden ... :)

Og husk så er lige på at han max må få 3 af de små pakker rosiner om ugen - max 50g - ikke mere. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A og derfor må børn under 3 år ikke få særlig mange rosiner

Med hensyn til at spise med ske, så vil de fleste børn ikke mestre dette før omkring 16 måneders alderen, indtil da vil de ofte gerne forsøge sig med skeen, men de drejer i håndledet, så skeen kommer til at vende på hovedet og maden ryge af, inden skeen er nået til munden ...

Derimod kan han sagtens spise med en gaffel og I kan hjælpe ham med at stikke gaflen i maden og han kan så putte den i munden eller han kan også med den alder han har, selv lære at komme gaflen i maden ...

Annonce

... :)

Tallerkenen skal naturligvis stå på bordet og ikke bankes i bordet eller smides på gulvet. Det der er interessant er at finde ud af, hvorfor han gør det.

Hvis han gør det, fordi han øver lyd, så sørg for at han får denne lyst stillet uden for bordet, giv ham et hammerbræt, en tromme eller andet som han kan larme med og banke på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han gør det for at se hvordan du reagerer og fordi han ser det som sjov og ballade, så må du fjerne tallerkenen og fortælle ham at det må han ikke gøre ... Alternativet slutte måltidet, hvis han gør det sidst i måltidet fordi han er mæt og så kan han ligeså godt lege med maden. Det gør børn nemlig ofte, altså leger med maden, når de ikke kan spise mere og det er jo fint nok her at sige "tak for mad" :)

Hvis han gør det fordi han ikke kan overskue for store mængder mad af gangen, så må du prøve nogle gange at servere meget lidt på tallerkenen eller i stedet i en periode helt undvære tallerkenen og f.eks. komme rugbrødshapserne direkte på en dækkeserviet, så han kun får 2-3 stykker af gangen, har fokus på dem, og når de er spist, så får han lidt mere :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder