Svar: Sen til pincetgreb
2. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Michelle
Min umiddelbare tanke er at øvelse gør mester og at I skal blive ved med at give jeres dreng mad i små stykker, kogte ærter, majs osv. ligesom nu - så skal han nok lære det.
Derudover vil jeg foreslå dig at forsøge med en lille pakke rosiner og prøve at få ham til selv at tage rosinerne ud af pakken. Det at skulle holde sine fingre sammen for at få dem ned i pakken og rosinerne pillet op, kan måske lære ham teknikken uden at tommelfingeren smutter ind i hånden ... :)
Og husk så er lige på at han max må få 3 af de små pakker rosiner om ugen - max 50g - ikke mere. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A og derfor må børn under 3 år ikke få særlig mange rosiner
Med hensyn til at spise med ske, så vil de fleste børn ikke mestre dette før omkring 16 måneders alderen, indtil da vil de ofte gerne forsøge sig med skeen, men de drejer i håndledet, så skeen kommer til at vende på hovedet og maden ryge af, inden skeen er nået til munden ...
Derimod kan han sagtens spise med en gaffel og I kan hjælpe ham med at stikke gaflen i maden og han kan så putte den i munden eller han kan også med den alder han har, selv lære at komme gaflen i maden :)
Tallerkenen skal naturligvis stå på bordet og ikke bankes i bordet eller smides på gulvet. Det der er interessant er at finde ud af, hvorfor han gør det.
Hvis han gør det, fordi han øver lyd, så sørg for at han får denne lyst stillet uden for bordet, giv ham et hammerbræt, en tromme eller andet som han kan larme med og banke på.
Hvis han gør det for at se hvordan du reagerer og fordi han ser det som sjov og ballade, så må du fjerne tallerkenen og fortælle ham at det må han ikke gøre ... Alternativet slutte måltidet, hvis han gør det sidst i måltidet fordi han er mæt og så kan han ligeså godt lege med maden. Det gør børn nemlig ofte, altså leger med maden, når de ikke kan spise mere og det er jo fint nok her at sige "tak for mad" :)
Hvis han gør det fordi han ikke kan overskue for store mængder mad af gangen, så må du prøve nogle gange at servere meget lidt på tallerkenen eller i stedet i en periode helt undvære tallerkenen og f.eks. komme rugbrødshapserne direkte på en dækkeserviet, så han kun får 2-3 stykker af gangen, har fokus på dem, og når de er spist, så får han lidt mere :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske