Brev:
Sen til pincetgreb
2. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Sen til pincetgreb
Kære Helen,
Min dreng er netop fyldt et år, men mestrer endnu ikke pincetgrebet helt. Tommelfingeren ryger altid helt ind i hånden, og han ender med at bruge de andre fingre til at samle små ting op med. Mad bliver nærmest skovlet ind med håndfladen.
Han har været meget hurtig til anden motorisk udvikling. For eksempel kunne han kravle allerede, da han blev 6 måneder, og han tager et par skridt uden hjælp nu, hvilket vist er meget normalt for drenge på et år.
Mit spørgsmål er, hvordan vi kan lære ham, at bruge pege- og tommelfinger til at samle små ting op, og om det har nogen betydning, at han er så sen til at lære det?
Vi giver ham ofte majs, ærter eller andre små ting, som han kan øve sig med.
Desuden, hvornår kan vi forvente, at han selv lærer at spise med ske, og andre almindelige bordmanerer, såsom at lade tallerkenen stå på bordet uden at smide den på gulvet?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Michelle