Svar: Barn nr. 2 og pre-school

29. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lotte

Hvor er det dejligt, tillykke med at du venter nummer 2 - og så en lille dreng mere, skønt! :)

Det kan hjælpe Oscar at læse bøger om at få en lille ny, både bøger som med billeder viser hvordan den lille vokser inde i maven på mor, men også bøger som fortæller lidt om hvordan det er bagefter. Små historier skrevet til børn, som netop giver et billede af at der ikke kommer en ud, som man kan lege med, men at den lille i starten græder, laver i bleen og spiser mælk hos mor ...

Det vil også være rigtig godt at kigge på små levende babyer, som I møder i børnehaven eller andre steder, hvor I nu kommer. Så han får en fornemmelse for hvad babyer er for nogle størrelser.

Og så skal I naturligvis give ham tid, for hans interesse vil nogle gange være der og andre gange ikke og det er helt okay.

Vis ham også billeder af ham selv da han var lille baby og fortæl ham historier om den gang "se hvor lille du var", "der fik du bad", "du kunne kun sige agy-gryy" osv. Han vil elske at høre om sig selv, også når lillebror kommer.

Det vil være en omvæltning for ham at der kommer en lille en, som han skal dele jer med og I skal være forberedt på at der kan komme en reaktion. Nogle børn reagerer meget voldsomt og faktisk siger man at man kan sammenligne det med de følelser der ville opstå i dig, hvis din mand pludselig kom hjem med en anden kvinde og sagde "hende elsker jeg, det skal du også gøre og så skal hun i øvrigt ligge i dobbeltsengen ...". Hvis man prøver at sætte sig ind i de følelser, frustrationer, afmagt, vrede osv. der ville kunne dukke op i en, i en sådan situation, så siger det lidt om, hvad man egentlig kræver af storebror ...

Så det er utrolig vigtigt at I husker på at han ...

Annonce

... stadig skal vide at I er der for ham, at han stadig er ligeså højt elsket og at der stadig er plads til ham :) Prioriter at lave ting med ham, som er "dig-mig" ting uden at lillebror behøver være der. Prioriter at sidde hos ham om aftenen, gøre det som I ved han plejer at nyde, det han holder særligt meget af :)

Med hensyn til start i pre-school så lyder det som om at det bliver lidt af en omvæltning, men det er sådan det er og det er det jo for alle børn ... mon ikke man stadig vil tilrette lægge det lidt sådan, at børnene arbejder/leger i grupper, så han ikke hele tiden skal forholde sig til 29 andre ...

Det bliver naturligvis en udfordring at få ham igang her, samtidig med at han hjemme også skal finde ud af at være storebror. Men netop det at du går hjemme med den lille gør måske også at du nogle gange kan give ham lidt kortere dage, hente ham lidt tidligere, så han bedre kan overskue det hele.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For at forberede ham lidt vil det være rigtig fint at I når tiden sig nærmer, kører forbi skolen og viser ham den og taler med ham om at det er der han skal være. Igen kan I låne bøger om emnet og læse lidt med ham om hvad der skal foregå, hvad man laver - der findes mange gode danske bøger om at gå i børnehave, I kan måske oversætte og kalde det "forskole" i stedet. I kan sikkert også låne franske børnebøger om emnet.

Fordelen ved at læse om ting og andre børn er at det kan være lettere at tale om 3.person, om den anden dreng eller pige man læser om, end at tale om sig selv. Det kan derfor være en god indgangsvinkel til at få talt lidt om de små udfordringer der kan være - både de sjove og de måske lidt svære :)

Håber du kan bruge ovenstående videre og rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder