Svar: At være en slem dreng
26. april 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om at I er rigtig gode til at tackle de lidt svære situationer, som naturligt opstår, når man bliver storebror og skal dele mor med en lille ny. Det er rigtig godt at I har fået en magisk frø - dejligt at mit råd her virkede og super at vælge en frø :)
Børn er af natur nysgerrige og vil rigtig gerne lære. Når jeres dreng leger og leger med udklædning, så gør han det fordi han gennem denne form for leg udvikler sig og han bruger legen til at bearbejde indtryk fra hverdagen.
Det er super dejligt for ham, at lege med jer en gang imellem og han eksperimenterer med sin leg og med legetøj, måden at lege på osv. når han leger som han gør - riddere, tyv der stjæler osv. Det lærer ham noget om ham selv, men det lærer ham også noget om jer og hvordan man har grænser, - både i forhold til hvor voldsom legen kan blive og hvornår det ikke er sjovt mere. Hvad synes I om og hvad synes I ikke om.
Det er helt naturligt for hans alder at lege den form for leg, hvor han kopierer, hvad han ser I gør og hvor han også forsøger at være som jer "far, mor, børn - leg", ligesom det også er helt naturligt at lege læge, buschauffør eller f.eks. ridder eller tyv. Man kan kalde det en slags "laden som om - leg", hvor han prøver at forestille en anden person.
Han har en alder nu, hvor børn naturligt er meget fokuseret på hvad der er pige-leg og drenge-leg og derfor er det helt naturligt at han vælger at lege de lidt mere voldsomme og farlige lege - han ville ikke vælge at være prinsessen eller den fine dame, der fik stjålet sin taske ... Han vil også lege meget efter regler, der er helt bestemte regler for hvem der sig og gør hvad og i hvad rækkefølge tingene sker på.
Børn i jeres drengs alder vil nogle gange også have fantasivenner, usynlige venner, som laver ulykker eller som skal spise med ved bordet.
Jeres dreng er ganske givet klar over at han leger og at det er fantasi. Han er ikke en tyv, eller en skurk eller en ridder, men han lever sig ind i den rolle, for at prøve hvordan det er og for at se, hvad der sker. Måske oplever han også en frihed i at kunne være en anden - at kunne skjule sig lidt bag sin rolle og netop fordi han spiller den rolle han nu gør, tør han lidt mere, tør han ting som han måske ellers ikke ville turde.
Jeg synes det lyder helt okay og helt normalt det du fortæller. Han bruger sin leg til at træde ind og ud i rollen og lærer på den måde hvad I synes om ham, hvor grænserne går - og måske oplever han også via sit rollespil nye sider af sig selv :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske