Svar: At være en slem dreng

26. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Det lyder som om at I er rigtig gode til at tackle de lidt svære situationer, som naturligt opstår, når man bliver storebror og skal dele mor med en lille ny. Det er rigtig godt at I har fået en magisk frø - dejligt at mit råd her virkede og super at vælge en frø :)

Børn er af natur nysgerrige og vil rigtig gerne lære. Når jeres dreng leger og leger med udklædning, så gør han det fordi han gennem denne form for leg udvikler sig og han bruger legen til at bearbejde indtryk fra hverdagen.

Det er super dejligt for ham, at lege med jer en gang imellem og han eksperimenterer med sin leg og med legetøj, måden at lege på osv. når han leger som han gør - riddere, tyv der stjæler osv. Det lærer ham noget om ham selv, men det lærer ham også noget om jer og hvordan man har grænser, - både i forhold til hvor voldsom legen kan blive og hvornår det ikke er sjovt mere. Hvad synes I om og hvad synes I ikke om.

Det er helt naturligt for hans alder at lege den form for leg, hvor han kopierer, hvad han ser I gør og hvor han også forsøger at være som jer "far, mor, børn - leg", ligesom det også er helt naturligt at lege læge, buschauffør eller f.eks. ridder eller tyv. Man kan kalde det en slags "laden som om - leg", hvor han prøver at forestille en anden person.

Han har ...

Annonce

... en alder nu, hvor børn naturligt er meget fokuseret på hvad der er pige-leg og drenge-leg og derfor er det helt naturligt at han vælger at lege de lidt mere voldsomme og farlige lege - han ville ikke vælge at være prinsessen eller den fine dame, der fik stjålet sin taske ... Han vil også lege meget efter regler, der er helt bestemte regler for hvem der sig og gør hvad og i hvad rækkefølge tingene sker på.

Børn i jeres drengs alder vil nogle gange også have fantasivenner, usynlige venner, som laver ulykker eller som skal spise med ved bordet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres dreng er ganske givet klar over at han leger og at det er fantasi. Han er ikke en tyv, eller en skurk eller en ridder, men han lever sig ind i den rolle, for at prøve hvordan det er og for at se, hvad der sker. Måske oplever han også en frihed i at kunne være en anden - at kunne skjule sig lidt bag sin rolle og netop fordi han spiller den rolle han nu gør, tør han lidt mere, tør han ting som han måske ellers ikke ville turde.

Jeg synes det lyder helt okay og helt normalt det du fortæller. Han bruger sin leg til at træde ind og ud i rollen og lærer på den måde hvad I synes om ham, hvor grænserne går - og måske oplever han også via sit rollespil nye sider af sig selv :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.