Svar: Kravler / kryber ikke..
23. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære E´s mor
Der er ingen tvivl om at din datters motoriske udvikling er påvirket af den sygdomsperiode hun har været igennem. At hun har haft problemer med en nerve i nakken, har problemer med ørerne osv. spiller helt sikkert ind - det er også derfor hun først er begyndt at trille, da hun var 9 måneder gammel :)
Det er sandsynligvis sådan at jeres datter har bevæget sig meget lidt generelt og hun har derfor ikke fået sit balancecenter stimuleret i samme grad, som hun ville have fået, hvis hun ikke havde været syg. Derfor er det super godt at I nu er opmærksomme på at få hendes balance stimuleret, netop ved at gynge, bruge gymnastikbol, øve balance osv. Jo mere I kan tumle, svinge, dreje, vende hende på hovedet osv. jo bedre er det og jo mere styrkes hun motorisk.
Hun er altså en pige, der har brug for lidt mere tid og det er super vigtigt at I bliver ved med at øve med hende. I kan overveje om I vil søge ergoterapeutisk behandling af hende, prøv at søge på 'sansemotorik' eller 'sansemotorisk træning' på google. Så kan I læse lidt om hvad jeres datter måske har brug for og I kan også finde privatpraktiserende ergoterapeuter der har specialiseret sig i at hjælpe børn :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske