Svar: Kravler og kryber ikke
18. april 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Nogle børn er senere end andre, når det kommer til at begynde at krybe, kravle, rejse sig og gå - og de normale rammer er meget vide, så der er tid nok. Der er ikke umiddelbart, ud fra det du fortæller, grund til bekymring endnu - man siger normalt at børn helst skal kravle, når de er 9-12 måneder gamle og jeres dreng er nu 9 måneder ...
Så ro på!
Det kan have noget at sige om I har glatte gulve. Det er svært at lære at kravle og svært at støde fra med knæene og krybe, hvis gulvet er meget glat. Det kan være lettere at lære, hvis man bor i et hjem med fastliggende væg til væg tæpper. For at hjælpe ham lidt på vej, kan det være en god idé at lade ham ligger med bare ben, men for at det ikke skal blive for hårdt og for koldt, så kan I også forsøge at sy et par ruskindslapper på hans bukseknæ, så han bedre kan stå fast.
Han skal også have et par små skind sutsko på fødderne med ruskindssåler, så han igen kan støde fra med tæerne og når han så ligger på maven og kæmper så må I hjælpe ham lidt på vej. Det er helt normalt at han kommer baglæns i stedet for fremad. Her kan I hjælpe ham ved at sætte jer bag ham og støtte skiftevis på venstre og højre fod, så han får fornemmelsen af at krybe fremad.
I må også gerne hjælpe ham op i kravlestilling og holde ham om livet, så han rokker frem og tilbage. Det kræver stor koordinationsevne at finde ud af at kravle og det kræver også stor styrke at kunne bære sin vægt på armene og knæene. Så det skal have lidt tid.
Ellers er det super godt det I allerede gør med at stimulere hans balance, ved at vende og dreje ham, danse, trille osv. Jo mere I kan vende ham rundt og op og ned, jo bedre er det faktisk. En stor gymnastikbold som I kan trille ham hen over kan være en idé, men også en babygynge af den slags, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage kan være et hit.
Tilsidst vil jeg lige sige at han ikke bør sidde i en gåstol, hvis I skulle få den idé. Det vil gøre at han risikerer at springe det vigtige kravlestadie over. Det er vigtigt at han er på gulvet hver dag og konsekvent lægges på maven - det er fra maveliggende stilling at han lære både at krybe og at kravle :)
Måske er der i kommunen hvor I bor fysioterapeuter eller ergoterapeuter som giver vejledning eller har hold de underviser i babygymnastik. Det kan I undersøge :)
Hvis I mener at han mangler styrke i benene eller er i tvivl om der er noget galt, så er det naturligvis altid en god idé at få det tjekket hos lægen. Men umiddelbart tænker jeg altså ud fra det I har fortalt, at det nok skal komme, han er igang.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske