Svar: Kravler og kryber ikke

18. april 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Nogle børn er senere end andre, når det kommer til at begynde at krybe, kravle, rejse sig og gå - og de normale rammer er meget vide, så der er tid nok. Der er ikke umiddelbart, ud fra det du fortæller, grund til bekymring endnu - man siger normalt at børn helst skal kravle, når de er 9-12 måneder gamle og jeres dreng er nu 9 måneder ...

Så ro på!

Det kan have noget at sige om I har glatte gulve. Det er svært at lære at kravle og svært at støde fra med knæene og krybe, hvis gulvet er meget glat. Det kan være lettere at lære, hvis man bor i et hjem med fastliggende væg til væg tæpper. For at hjælpe ham lidt på vej, kan det være en god idé at lade ham ligger med bare ben, men for at det ikke skal blive for hårdt og for koldt, så kan I også forsøge at sy et par ruskindslapper på hans bukseknæ, så han bedre kan stå fast.

Han skal også have et par små skind sutsko på fødderne med ruskindssåler, så han igen kan støde fra med tæerne og når han så ligger på maven og kæmper så må I hjælpe ham lidt på vej. Det er helt normalt at han kommer baglæns i stedet for fremad. Her kan I hjælpe ham ved at sætte jer bag ham og støtte skiftevis på venstre og højre fod, så han får fornemmelsen af at krybe fremad.

I må også gerne hjælpe ham op i kravlestilling og holde ham om livet, så han rokker frem og ...

Annonce

... tilbage. Det kræver stor koordinationsevne at finde ud af at kravle og det kræver også stor styrke at kunne bære sin vægt på armene og knæene. Så det skal have lidt tid.

Ellers er det super godt det I allerede gør med at stimulere hans balance, ved at vende og dreje ham, danse, trille osv. Jo mere I kan vende ham rundt og op og ned, jo bedre er det faktisk. En stor gymnastikbold som I kan trille ham hen over kan være en idé, men også en babygynge af den slags, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage kan være et hit.

Tilsidst vil jeg lige sige at han ikke bør sidde i en gåstol, hvis I skulle få den idé. Det vil gøre at han risikerer at springe det vigtige kravlestadie over. Det er vigtigt at han er på gulvet hver dag og konsekvent lægges på maven - det er fra maveliggende stilling at han lære både at krybe og at kravle :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Måske er der i kommunen hvor I bor fysioterapeuter eller ergoterapeuter som giver vejledning eller har hold de underviser i babygymnastik. Det kan I undersøge :)

Hvis I mener at han mangler styrke i benene eller er i tvivl om der er noget galt, så er det naturligvis altid en god idé at få det tjekket hos lægen. Men umiddelbart tænker jeg altså ud fra det I har fortalt, at det nok skal komme, han er igang.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig