Svar: Leg i køkkenet

13. april 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Majbritt

Det lyder så dejligt det du fortæller og hvor har du dog en god og dejlig måde at se og tackle det hele på :)

De fleste børn elsker at lege køkken og elsker køkkenting, sandsynligvis fordi de jo efterligner os og gerne vil gøre det de ser vi gør. Vi opholder os meget i køkkenet, rører i gryderne, tænder for røremaskinen osv. så det vil de også prøve. Køkkenet er jo spændende, man kan smage på det der frembringes, man kan lave lyd, man kan se lyset i ovnen og bollerne der bages, man kan fornemme varmen fra retterne og man kan hører lyden af maskinerne der kører og maden der sprutter på panden og samtidig så spreder der sig jo normalt en liflig duft, når vi er igang i køkkenet.

Det der foregår i køkkenet appellerer til alle sanser og der er ikke noget unormalt i at børn fascineres af dette :)

Jeg plejer at sige, at det bedste man kan give sit barn i fødselsdagsgave, når de fylder 2 år er et legekøkken. Jeres dreng er så lidt fremmelig på det punkt, men det er jo også helt okay :)

Jeg synes det er en rigtig god idé ...

Annonce

... at du allerede nu lader ham være med, når du går i køkkenet. Han kan sagtens være med til at dække bord, sætte tallerkener, glas, bestik, servietter osv. på bordet. Han kan bære en ting af gangen, så han kan magte det.

Han kan også sagtens være med i madlavningen, han må gerne komme de udskårne grøntsager i salatskålen, han må gerne tænde for maskinen, når frikadellefarsen eller kartoffelmosen skal røres og han må gerne være med til at pensle bollerne med lidt mælk og drysse med lidt havregryn. Jo mere han kan være med, jo bedre er det!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Mine børn har også altid været med i køkkenet og det høster vi frugterne af nu - skønt at kunne holde fri en dag, hvor børnene sørger for maden :)

Du skal naturligvis altid medtænke at der også kan være farligt i et køkken og du skal sikre dig at han ikke kan komme til skade. Han må ikke skære med de skarpe knive, han må ikke kunne brænde sig på ovn og gryder, han må ikke kunne få fat i ledningen til elkogekanden og hive kogende vand ned over sig osv.

Rigtig meget held og lykke med din lille kok :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre