Svar: Leg i køkkenet
13. april 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Majbritt
Det lyder så dejligt det du fortæller og hvor har du dog en god og dejlig måde at se og tackle det hele på :)
De fleste børn elsker at lege køkken og elsker køkkenting, sandsynligvis fordi de jo efterligner os og gerne vil gøre det de ser vi gør. Vi opholder os meget i køkkenet, rører i gryderne, tænder for røremaskinen osv. så det vil de også prøve. Køkkenet er jo spændende, man kan smage på det der frembringes, man kan lave lyd, man kan se lyset i ovnen og bollerne der bages, man kan fornemme varmen fra retterne og man kan hører lyden af maskinerne der kører og maden der sprutter på panden og samtidig så spreder der sig jo normalt en liflig duft, når vi er igang i køkkenet.
Det der foregår i køkkenet appellerer til alle sanser og der er ikke noget unormalt i at børn fascineres af dette :)
Jeg plejer at sige, at det bedste man kan give sit barn i fødselsdagsgave, når de fylder 2 år er et legekøkken. Jeres dreng er så lidt fremmelig på det punkt, men det er jo også helt okay :)
Jeg synes det er en rigtig god idé at du allerede nu lader ham være med, når du går i køkkenet. Han kan sagtens være med til at dække bord, sætte tallerkener, glas, bestik, servietter osv. på bordet. Han kan bære en ting af gangen, så han kan magte det.
Han kan også sagtens være med i madlavningen, han må gerne komme de udskårne grøntsager i salatskålen, han må gerne tænde for maskinen, når frikadellefarsen eller kartoffelmosen skal røres og han må gerne være med til at pensle bollerne med lidt mælk og drysse med lidt havregryn. Jo mere han kan være med, jo bedre er det!
Mine børn har også altid været med i køkkenet og det høster vi frugterne af nu - skønt at kunne holde fri en dag, hvor børnene sørger for maden :)
Du skal naturligvis altid medtænke at der også kan være farligt i et køkken og du skal sikre dig at han ikke kan komme til skade. Han må ikke skære med de skarpe knive, han må ikke kunne brænde sig på ovn og gryder, han må ikke kunne få fat i ledningen til elkogekanden og hive kogende vand ned over sig osv.
Rigtig meget held og lykke med din lille kok :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske