Svar: Mærkelig vane eller?
12. april 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Lea
Mon ikke Matthes holder vejret, fordi han synes der sker noget spændende ... det er meget normalt at holde sit vejr, hvis man ser en spændende film eller udsendelse, hvor man næsten i spænding venter på hvad der nu skal ske ... og for et barn på 1½-2 år kan Bamse og Kylling faktisk være meget spændende :)
Det kan også være en naturligt udviklingsmæssigt bevidsthed, at han nu er i stand til at kontrollere sin vejrtrækning. Holde vejret, puste ud osv. - noget han ikke har været bevidst om før, netop fordi han har en alder, hvor han nu bliver mere og mere bevidst om sig selv og hvordan han fungerer :)
Det lyder ikke umiddelbart som noget du skal være bange for skader ham, selvom han holder vejret, så vil han ikke kunne holde op med at trække vejret - helt automatisk vil hans krop forhindre ham i at holde vejret så længe at han bliver syg af det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske