Svar: Står på tæer
7. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
For at kunne holde balancen, så vil din dreng her i starten normalt bevæge sine tæer op og ned. Han vil flekse opad med sin storetå og vende lilletåen udad og gribe nedad. Det gør han for at kunne bære sin vægt samtidig med at han øver sin balance og det kan i begyndelsen også være nødvendigt for ham at stå på tæerne.
Når han begynder at kunne rejse sig selv, så vil han skiftevis stå på sine tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser, at de små børn kan flytte deres vægt og holde sig oprejst uden at falde.
Det er altså til en vis grad helt normalt at han står på tæerne, når du holder ham - han er jo stadig ikke så gammel :)
Det er dog meget vigtigt at du holder øje med at foden kan bukkes og holdes i normal stilling, som du også beskriver og det lyder ikke til at være et problem hos jer. Lige nu lyder det altså som en naturlig del af hans udvikling og det at skulle lære at holde balancen stående.
Hvis du er i tvivl, så er det dog altid en rigtig god idé at få lægen til at vurdere det. Det kan også være at der i kommunen hvor du bor er ansat en børnefysioterapeut, som lige vil kigge og vurdere. Hvis det viser sig at din dreng har problemer med at komme ned på flad fod, har stramme sener eller lignende, så er det normalt en børnefys der skal hjælpe og vejlede jer.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske