Svar: Utilfreds dreng - 4 mdr.
4. april 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Så længe din dreng trives med at sove en lang formiddagslur og kun en lur senere om dagen, så er det fint at lade ham have denne rytme. I princippet skal man ikke ændre noget, som fungerer, så hvis et lige nu fungerer hos jer med kun to lure dagligt, så er det helt fint - fred være med det, du skal ikke kæmpe for at få ham til at sove :)
Der er ingen tvivl om at han lige nu oplever meget af verden og er meget bevidst om hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre og det er super at du går afsides med ham og forsøger at få ham til at amme lidt mere om dagen - netop for at få ham væk fra brystet så meget om natten. Det er også rigtig godt at du er begyndt med lidt grød, jeg synes faktisk du skal prøve at give ham skemad 2 gange dagligt. Han skal ikke have særlig meget, for det tåler hans mave ikke og han skal have tid til at finde teknikken, men det vil hjælpe dig til at få lidt mere struktur på dagen og give mere rytme og overblik på sigt. Samtidig vil det med tiden også gøre, at han om dagen fylder sig lidt mere op - stadig skal han dog have rigtig meget mælk - og stille og roligt skal hans indtag kun sikres om dagen og ikke om natten.
En plan for dagen med lidt skemad ser nu således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa (max ½ dl) - evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Tidspunktet for denne lur varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover her normalt 3. lur, hvis han ikke vil dette, fordi han har sovet sen eftermiddagslur og lang formiddagslur, så er det fint.
Aften 18: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos af f.eks. kartoffel og gulerod (max ½ dl), vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster.
Nat 03: Ammes - de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne amning.
Du er nødt til at forsøge at få ham til at spise godt om dagen, for at få ham til at spise mindre om natten og jeg håber at min plan her viser dig hvordan du kan skrue dagen sammen :)
Det vil være super godt at tage ham i en slynge eller bæresele og lade ham kigge på verden. Gå en tur med ham eller gå bare rundt og lav lidt praktisk, så han kan følge med og opleve, suge til sig af indtryk. Det er rigtig fint at gå på opdagelse sammen, fint at du forsøger det :)
Det er sådan at børn naturligt i deres udvikling vil have perioder hvor de virker mere pylret og kontaktsøgende. Det handler ofte om at de udvikler sig rigtig meget både mentalt og motorisk og når det sker samtidig, så er det en lidt hård periode for både mor og barn. Det varer ofte et par uger, måske 3, så bliver det bedre, du vil kunne mærke at din dreng har lært sig nye færdigheder og der kommer så atter en periode med lidt ro på - indtil næste periode så begynder. Bogen "60 vidunderlige uger" beskriver disse perioder meget fint, du finder den i min bogguide under 'Udvikling' :)
Med hensyn til at få ham fra lift til egen seng, så lyder det meget fint at begynde på dette nu. I barnevognen skal han nu lægges ude at være i liften, men skal i stedet puttes godt med sin dyne eller i en sovepose - hvad du nu har og bruger. I tremmesengen starter du med at stille liften, så han vender sig til at ligge i sengen og kender omgivelserne og så tager du ham efter et par dage helt ud af liften og putter ham direkte i sengen, som han naturligt kender omgivelserne af :)
Hvis han har en sut, sutteklud eller I har andre små genkendelige ritualer I bruger når han skal sove, så er det vigtigt at lade disse følge med ham fra lift til egen seng :)
Håber du hermed er hjulpet videre og har fået lidt ro med på vejen, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske