Svar: Piver og klynker konstant
30. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Nina
Der er ingen tvivl om at Emma reagerer med piven og klynken og sit "babysprog" fordi hun har fundet ud af, at det er sådan lillesøster får opmærksomhed - en opmærksomhed hun jo også gerne vil opleve ... og I har også forsøgt rigtig meget allerede, gode og fornuftige ting, som sandsynligvis nok skal hjælpe hen af vejen.
Jeg vil dog gerne give lidt flere forslag og lidt tanker, som I måske kan bruge :)
For det første tænker jeg at I skal prøve at fortælle hende historier om dengang hun selv var baby, fortæl hende om hvordan hun pludrede, hvad hun sagde af lyde, gør det til noget sjovt at tale om babyord - henvist til da hun var lille og prøv så samtidig at fortælle hende om hvor dejligt det var, da hun så begyndte at sige flere rigtige ord. Tal med hende om, hvor dejligt det er at kunne tale med hende, at hun kan sætte ord på og ikke bare pege og sige lyde. Simpelthen for at lade hende høre, hvad det er I sætter stor pris på hos hende, mere end at hun skal være som lillesøster.
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt at hjælpe hende med at udvikle sit eget sprog og prøve sproget af - ikke ved at tale babysprog og pive-klynke-lyde med ved f.eks. at lære hende forskellige rim og remser. Så det pludselig bliver sjovere at sige sådanne ting end at lege baby.
Hun har en alder nu, hvor hun naturligt vil prøve sproget af og vil nyde at få flere og flere ord i sit ordforråd, hun vil de næste år, prøve sproget af og finde ud af hvad og hvordan det kan bruges. Så jo flere nye ord I kan give hende, f.eks. med rim og sjove remser, jo bedre er det.
Find også på skøreord og syng fjollede sange, så I i stedet for at blive irriteret på hende, griber lysten til at lave lyde og pjank og fjoller med.
Det vil også være en rigtig god idé at lave ting med Emma som man kun kan lave, når man er 2 år - det er ikke for babyer og det er vigtigt at hun begynder at få fornemmelsen af de fordele og styrker der er i at være 'den store' så hun hellere vil det, end lege den lille :)
Læs også bøger for hende. Det kunne f.eks. være bogen "Jeg vil også være baby" skrevet af Mats Letén. Når baby tisser lige op i luften, og når baby sutter hos mor, så synes mor og far det er helt fantastisk. Det er storesøster Top træt af, så hun vil også være en baby ... Du kan låne den på biblioteket.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske