Brev:
Piver og klynker konstant
30. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Piver og klynker konstant
Hej Helen
Emma blev storesøster, da hun var 21 mdr. gammel (det er nu ½ år siden).
Generelt er det gået godt. Hun vil de samme ting som lillesøster -sidde i skråstol, ligge i kravlegård osv. Hun begyndte selv at lege baby, ville ha' bryst (med tøj på), giver selv sine dukker mad... Hun er ikke overdrevet jaloux på lillesøster, spørger efter hende når hun sover, kysser og krammer, snakker, griner til hende osv.
Vi har altid inddraget hende så meget, som det har været muligt.
Men.... Når lillesøster brokker sig/klynker på gulvet, ved bordet eller i kravlegården, tager vi hende op/flytter hende/giver hende noget legetøj -med andre ord; opmærksomhed. Dette lurede Emma hurtigt med det resultat, at hun er begyndt at pive/klynke ligesom en lille baby, der ikke har noget sprog. Det opstår mest, når begge forældre er i gang med noget, fx lave mad eller putte lillesøster og hun ikke lige ved, hvad hun skal give sig til. Vi prøver at foreslå hende en leg eller hjælpe med det, vi nu er i gang med (dække bord, putte tøj i vaskemaskinen, tømme opvaskemaskine). Nogle gange står hun med strækte arme og siger klynkelyde, før ville hun have sagt "op til mor og sidde". Hun taler rigtig, rigtig godt og kan sagtens udtrykke sig og bede om hjælp, hvis der er noget hun ikke kan finde ud af.
Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er tale om en reaktion fra hendes side. Jeg mener ikke, at vi har forsømt hende (selvfølgelig skal jeg jo amme, give mad osv.). Jeg sørger for, næsten hver dag, at lave noget med Emma alene. Det kan være en tur på legeplads, en gåtur hvor vi snakker om alle de ting vi ser, handler, tegner, leger gemmeleg, bygger huler osv. Ca. 1 time.
Ida er en nem baby, som ikke græder, men hun brokker sig naturligt en gang imellem - det er jo hendes sprog.
Vi har prøvet forskellige ting for at få Emma til at bruge sit eget sprog i stedet for "babysproget". Aller først reagerede vi på det med ord som "nåhhh" og "hvad er der dog galt" - i starten tænkte vi ikke over, at hun imiterede lillesøster. Endvidere har vi har sagt til hende, at vi ikke forstår hvad hun vil/mener, når hun piver. Vi har forklaret hende, at lillesøster siger alle de lyde, fordi hun ikke kan sige noget. Vi har også prøvet med "ti nu stille, sig hvad du vil i stedet for" og til sidst at hun må pive et andet sted... Men ligemeget hjælper det.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan motivere Emma til at bruge sit eget sprog i stedet for at pive som lillesøster eller er det bare noget, der går i sig selv igen???
Mange hilsner
Nina