Piver og klynker konstant

30. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Piver og klynker konstant

Hej Helen

Emma blev storesøster, da hun var 21 mdr. gammel (det er nu ½ år siden).

Generelt er det gået godt. Hun vil de samme ting som lillesøster -sidde i skråstol, ligge i kravlegård osv. Hun begyndte selv at lege baby, ville ha' bryst (med tøj på), giver selv sine dukker mad... Hun er ikke overdrevet jaloux på lillesøster, spørger efter hende når hun sover, kysser og krammer, snakker, griner til hende osv.
Vi har altid inddraget hende så meget, som det har været muligt.

Men.... Når lillesøster brokker sig/klynker på gulvet, ved bordet eller i kravlegården, tager vi hende op/flytter hende/giver hende noget legetøj -med andre ord; opmærksomhed. Dette lurede Emma hurtigt med det resultat, at hun er begyndt at pive/klynke ligesom en lille baby, der ikke har noget sprog. Det opstår mest, når begge forældre er i gang med noget, fx lave mad eller putte lillesøster og hun ikke lige ved, hvad hun skal give sig til. Vi prøver at foreslå hende en leg eller hjælpe med det, vi nu er i gang med (dække bord, putte tøj i vaskemaskinen, tømme opvaskemaskine). Nogle gange står hun med strækte arme og siger klynkelyde, før ville hun have sagt "op til mor og sidde". Hun taler rigtig, rigtig godt og kan sagtens udtrykke sig og bede om hjælp, hvis der er noget hun ikke ...

Annonce

... kan finde ud af.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er tale om en reaktion fra hendes side. Jeg mener ikke, at vi har forsømt hende (selvfølgelig skal jeg jo amme, give mad osv.). Jeg sørger for, næsten hver dag, at lave noget med Emma alene. Det kan være en tur på legeplads, en gåtur hvor vi snakker om alle de ting vi ser, handler, tegner, leger gemmeleg, bygger huler osv. Ca. 1 time.

Ida er en nem baby, som ikke græder, men hun brokker sig naturligt en gang imellem - det er jo hendes sprog.

Vi har prøvet forskellige ting for at få Emma til at bruge sit eget sprog i stedet for "babysproget". Aller først reagerede vi på det med ord som "nåhhh" og "hvad er der dog galt" - i starten tænkte vi ikke over, at hun imiterede lillesøster. Endvidere har vi har sagt til hende, at vi ikke forstår hvad hun vil/mener, når hun piver. Vi har forklaret hende, at lillesøster siger alle de lyde, fordi hun ikke kan sige noget. Vi har også prøvet med "ti nu stille, sig hvad du vil i stedet for" og til sidst at hun må pive et andet sted... Men ligemeget hjælper det.

Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan motivere Emma til at bruge sit eget sprog i stedet for at pive som lillesøster eller er det bare noget, der går i sig selv igen???

Mange hilsner
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne