Svar: Sidde i højstol - 3 mdr.
23. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Ivalo
De fleste børn er ikke stærke nok til at sidde i høj stol før de er ca. 6 måneder gamle og hvis din datter har brug for en pude på numse og ryg, for at kunne sidde i stolen, så er hun ikke parat. Hun skal kunne sidde selv uden støtte i stolen før hun må sidde der :)
Hvis du sætter hende i stolen og hun falder til siden eller forover, eller hvis hun krummer ryggen, så er det fordi hun mangler styrke i sin ryg til at sidde og så skal hun ikke sidde der. Jeg har endnu ikke mødt børn der i en alder af 3 måneder var stærke nok til at sidde i høj stol ... De fleste børn vil naturligt i en alder af 3-4 måneder kunne sidde frit på forældrenes skød, når man holder dem om livet og de vil øve sig på at sidde selv, støde fra forældrene og prøve at holde balancen ved at sidde på forældrenes lår - men det er ikke det samme som at barnet er i stand til at sidde selv :)
Først omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn som sagt kunne sidde med rank ryg. Ikke i meget lang tid, men i det der er passende, for f.eks. at kunne få skemad i den høje stol. Når barnet så falder sammen i ryggen, falder til siden eller forover, så skal barnet ned på gulvet at ligge igen.
Håber dette besvarer dit spørgsmål, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske