Svar: Skal hun ses som præmatur?

18. marts 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Susan

Hvor er det dejligt at høre at Anna stortrives i vuggestuen og at pædagogerne oplever hende fuldt på højde med de andre børn både motorisk og mentalt. Det er rigtigt, at man ikke skal sygeliggøre børn og se problemer, hvis der ingen problemer er og det er super fint, at du behandler hende, som en pige, der udvikler sig som alle andre børn.

Men, når det er sagt, så er din datter født 9 uger før tid - altså en del for tidligt. Det betyder at hun kan have nogle problemer eller få nogle problemer fremover. Ikke at hun gør det, men det kan godt være at tingene ikke bliver ved med at gå helt så gnidningsløst. Det betyder ikke at du skal blive sortseer og begynde at bekymre dig unødigt eller begynde at skærme hende ekstra meget og møde hende på en måde, som slet ikke er relevant i forhold til hende. Men det betyder, at du som mor naturligvis skal være opmærksom, hvis der pludselig opstår problemer og her tænke "måske er det fordi hun er født så meget før tid" - for hvis det er det, så kan du jo også bedre hjælpe hende og støtte hende - og netop børn der er født før tid, kan godt i perioder, have brug for en lidt anden støtte (og forståelse) end andre børn.

Du skal altså prøve at finde balancen imellem at give hende en fuldstændig normalt opvækst og lytte til pædagogerne der omgiver hende i jeres hverdag - og så, hvis det viser sig at hun måske får ...

Annonce

... svært ved visse ting, naturligvis reagere hensigtsmæssigt på dette. Det kan man jo sige, at man naturligvis skal med alle børn, så overordnet set er der ingen forskel her, men børn der er født før tid, kan bare have lidt andre problemer - og nogle problemer ser man ikke før barnet måske når 4, 5, 6 års alderen.

Igen ikke for at gøre dig ked af det - men mere for at sige, at du skal tage en dag af gangen og naturligvis glæde dig over at hun stortrives som hun gør. Det er så dejligt og det kan aldrig komme dårligt igen :)

Med hensyn til tandbørsten, så vil de fleste børn i en periode protestere mod at få børstet tænder. Du kan prøve med en anden tandpasta, du kan prøve at give hende en tandbørste i hånden imens du børster, sæt hende foran et spejl, så hun kan se hvad der foregår. Du kan også sætte dig med hende på skødet i stuen, børste dem imens hun ligger på sofaen, puslepuden eller et andet sted - nogle gange hjælper det at skifte situation.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn vil også gerne have børstet tænder med en elektrisk tandbørste fordi det kilder på tænderne ...

Med hensyn til at "ville have sin vilje" så er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener her - måske kunne du sende mig et nyt spørgsmål om dette emne ... Men generelt er det ganske fornuftigt at aflede hende, så hun glemmer det hun er igang med :)

Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2