Skal hun ses som præmatur?

18. marts 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Skal hun ses som præmatur?

Hej Helen,

Tiden går godt nok hurtigt nu og Anna er allerede halvandet år. Jeg kan slet ikke forstå det.

Jeg synes at det går virkelig godt, hun er så god til at forstå hvad vi siger til hende, hvis hun skal gøre noget fx. kan du give mor dette og sådan nogle ting.
Hun har efterhånden også en del ord - hej, hov, vov, mijav mange andre dyrelyde også, op, sidde, se, mor, far, ba (banan), mad, bog, sko og nogle flere som jeg ikke lige husker.

Hun er bare meget opmærksom på hvad der skal ske, fx. når vi skal ud af døre skal hun have overtøj og sko på, og hvis jeg tager jakke på og hun ikke skal have sin på, så vinker hun til mig og siger hej hej:-)

Den seneste tid har jeg gjort rigtig meget op med det, at hun er præmatur, for nogle måneder siden havde jeg det i mine tanker konstant. Der er simpelthen så meget negativ fokus på det, og man bliver jo helt ked og overvældet af alle de negative historier og ting man hører. Hvor bliver de positive og gode historier/ting dog af? Jeg er SÅ træt af at høre om de negative ting.

Jeg har derfor snakket ...

Annonce

... med dem i hendes vuggestue om hendes generelle udvikling i forhold til børn på hendes alder, og de siger til mig, at hun er mindst lige så langt fremme som dem, hvis ikke længere fremme. At hun er en snakketante, og at hun ALTID er glad.

Det har givet mig meget ro og jeg har gjort op med mig selv, at jeg har et barn der er som hun skal være, og at jeg ikke vil tænke på, at hun er præmatur mere. Er det dumt?
Jeg er klar over at der kan komme problemer senere evt. i skolen osv. men det kan der vel også for alle andre børn?

Lige 2 andre korte spørgsmål:

1: Anna hader at få børstet tænder, det er lige meget hvad vi gør, så bliver hun fuldstændig hysterisk, vi synger og hun får lov selv at holde tandbørsten. tænderne bliver børstet, da det jo er for det bedste. Men hvad skal vi gøre for at gøre det til en god oplevelse?

2: Hun vil meget gerne have sin vilje for tiden, hun er gået lidt tilbage til primadonna rollen igen, som vi ellers ikke har set længe. Er det en fase og skal vi bare aflede opmærksomheden fra det som hun ikke må?

Venligst Susan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.