Svar: Falder hele tiden
15. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Dorthe
Det du beskriver lyder meget normalt, at I oplever det særlig voldsomt hænger sandsynligvis sammen med at jeres datter motorisk er rigtig godt igang. Hun var ikke ret gammel før hun kravlede og begyndte at rejse sig nu står og går hun omkring med støtte - hun bevæger sig altså som et barn, der normalt ville være måske 3, 4, 5 måneder ældre end hende og hun er derfor mentalt stadig meget umoden og dermed også endnu mere frygtløs end man er, når man er 12-13 måneder gammel ...
Hun fortstår simpelthen ikke at agere i forhold til ting der omgiver os. Hun har ingen fornemmelse for højder, har inden fornemmelse for hvad det vil sige at falde og slå sig og huske særlig langt kan hun ikke. Hun er fuldstændig drevet af lyst til at bevæge sig og til at udforske - men nogen særlige tanker bag er der ikke endnu ...
Det bedste I kan gøre er naturligvis at prøve at sikre hende og være der for hende, så hun ikke falder mere end højst nødvendigt og det er især vigtigt at hun ikke slår sit hoved for meget. Fald fra højder tåler hun meget dårligt og I må prøve at gribe hende, når hun mister balancen og som du skriver også prøve at lægge puder, madrasser osv. så hun falder blødt - men du har ret, man kan jo ikke bo i en æggebakke og vil kan ikke beklæde vægge og møbler med skumgummi ...
I skal også være opmærksom på at hun netop fordi hun er så mobil som hun er, måske kan komme i skabe og skuffer, hvor I har kemikalier og andre giftige ting, som hun ikke må komme i nærheden af. I skal være opmærksomme på ledningen fra elkogeren, den varme ovn osv. Alt sammen noget som kan få katastrofale følger, hvis hun pludselig får fat i det.
I kan købe gummidutter til at sætte på bordhjørner, så de ikke er så skarpe og I kan købe sikringer til skabe, skuffer, vinduer også så hun ikke kan åbne det. Sengen må sikres med en sengerand, det er vigtigt at hun ikke slår sig i sengen, fordi det er der hun ofte tilter mest, netop fordi hun er træt og har endnu sværere ved at styre sin balance.
At hun bider i møblerne er faktisk også meget normalt ... det plejer dog at gå over igen :)
Så ja, jeres datter er fuldstændig frygtløs og I må derfor være ekstra meget omkring hende, så hun ikke kommer for meget til skade og så må I prøve at se det som noget positivt at hun er så mobil, som hun er :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske