Svar: Falder hele tiden

15. marts 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Dorthe

Det du beskriver lyder meget normalt, at I oplever det særlig voldsomt hænger sandsynligvis sammen med at jeres datter motorisk er rigtig godt igang. Hun var ikke ret gammel før hun kravlede og begyndte at rejse sig nu står og går hun omkring med støtte - hun bevæger sig altså som et barn, der normalt ville være måske 3, 4, 5 måneder ældre end hende og hun er derfor mentalt stadig meget umoden og dermed også endnu mere frygtløs end man er, når man er 12-13 måneder gammel ...

Hun fortstår simpelthen ikke at agere i forhold til ting der omgiver os. Hun har ingen fornemmelse for højder, har inden fornemmelse for hvad det vil sige at falde og slå sig og huske særlig langt kan hun ikke. Hun er fuldstændig drevet af lyst til at bevæge sig og til at udforske - men nogen særlige tanker bag er der ikke endnu ...

Det bedste I kan gøre er naturligvis at prøve at sikre hende og være der for hende, så hun ikke falder mere end højst nødvendigt og det er især vigtigt at hun ikke slår sit hoved for meget. Fald fra højder tåler hun meget dårligt og I må prøve at gribe hende, når hun mister balancen og som du skriver også prøve at lægge puder, madrasser ...

Annonce

... osv. så hun falder blødt - men du har ret, man kan jo ikke bo i en æggebakke og vil kan ikke beklæde vægge og møbler med skumgummi ...

I skal også være opmærksom på at hun netop fordi hun er så mobil som hun er, måske kan komme i skabe og skuffer, hvor I har kemikalier og andre giftige ting, som hun ikke må komme i nærheden af. I skal være opmærksomme på ledningen fra elkogeren, den varme ovn osv. Alt sammen noget som kan få katastrofale følger, hvis hun pludselig får fat i det.

I kan købe gummidutter til at sætte på bordhjørner, så de ikke er så skarpe og I kan købe sikringer til skabe, skuffer, vinduer også så hun ikke kan åbne det. Sengen må sikres med en sengerand, det er vigtigt at hun ikke slår sig i sengen, fordi det er der hun ofte tilter mest, netop fordi hun er træt og har endnu sværere ved at styre sin balance.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At hun bider i møblerne er faktisk også meget normalt ... det plejer dog at gå over igen :)

Så ja, jeres datter er fuldstændig frygtløs og I må derfor være ekstra meget omkring hende, så hun ikke kommer for meget til skade og så må I prøve at se det som noget positivt at hun er så mobil, som hun er :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor