Svar: Separationsangst? - 3 mdr.

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Jeg er ked af at høre at I har været indlagt, det har været hårdt for jer begge og RS-virus vil ofte være meget voldsomt når de mindste smittes ... Heldigvis er I hjemme igen og det vil naturligt gå stille og roligt fremad.

Din mælkeproduktion er nedsat, både fordi din dreng ikke har været i stand til at die sufficient hos dig og en brystpumpe kan ikke stimulere dig tilstrækkeligt, men også fordi den stress du har været under naturligt vil påvirke og nedsætte din mælkeproduktion.

Det bedst du kan gøre er at lægge ham til så hyppigt som muligt. Det øger din mælkemængde at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke mere mælk at du sidder med ham 45 minutter i stedet for i 20 minutter. Det er vigtigt at du lægger ham til så meget du kan og lader ham die, også selvom det er kortvarigt. Når du oplever at han ikke får nok hos dig, så må du supplere med lidt mælk på flaske. Han skal altså starte med at spise hos dig og stimulere til mælkedannelse ved dit bryst og så kan han bagefter få lidt ekstra på en flaske, sove, vågne op og atter spise hos dig.

Det ...

Annonce

... er nødvendigt at I får lidt ro på og samtidig skal han have mælk nok for at få kræfter til at komme sig rigtig godt her efter at have været syg, så sådan er det nødt til at være lige nu. Jo mere ro du får, jo mere du får ham lagt til, jo mere mælk vil du danne igen :)

At han lige nu søger dig ekstra meget er helt naturligt. Både fordi hud kontakten og nærheden også er med til at øge mælkeproduktionen, men også fordi han jo har været indlagt. Derudover har han en alder nu, hvor han naturligt begynder at fornemme mere af rummet han er i. Han ser længere nu, fornemmer mere og mere tydeligt om I er hjemme eller ude, om han er i din favn eller hos en anden og han registrerer når nogen kommer ind i rummet eller bevæger sig omkring jer. Derfor er det aldersmæssigt normalt at han lige nu viser en lille smule ekstra behov for dig eller viser lidt separationsangst om du vil :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det bedste du kan gøre er at være der for ham så meget som muligt og ikke bare overgive ham i favnen til en anden. Han har brug for at mærke at du er der for ham :)

Rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder