Svar: Separationsangst? - 3 mdr.
11. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Jeg er ked af at høre at I har været indlagt, det har været hårdt for jer begge og RS-virus vil ofte være meget voldsomt når de mindste smittes ... Heldigvis er I hjemme igen og det vil naturligt gå stille og roligt fremad.
Din mælkeproduktion er nedsat, både fordi din dreng ikke har været i stand til at die sufficient hos dig og en brystpumpe kan ikke stimulere dig tilstrækkeligt, men også fordi den stress du har været under naturligt vil påvirke og nedsætte din mælkeproduktion.
Det bedst du kan gøre er at lægge ham til så hyppigt som muligt. Det øger din mælkemængde at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke mere mælk at du sidder med ham 45 minutter i stedet for i 20 minutter. Det er vigtigt at du lægger ham til så meget du kan og lader ham die, også selvom det er kortvarigt. Når du oplever at han ikke får nok hos dig, så må du supplere med lidt mælk på flaske. Han skal altså starte med at spise hos dig og stimulere til mælkedannelse ved dit bryst og så kan han bagefter få lidt ekstra på en flaske, sove, vågne op og atter spise hos dig.
Det er nødvendigt at I får lidt ro på og samtidig skal han have mælk nok for at få kræfter til at komme sig rigtig godt her efter at have været syg, så sådan er det nødt til at være lige nu. Jo mere ro du får, jo mere du får ham lagt til, jo mere mælk vil du danne igen :)
At han lige nu søger dig ekstra meget er helt naturligt. Både fordi hud kontakten og nærheden også er med til at øge mælkeproduktionen, men også fordi han jo har været indlagt. Derudover har han en alder nu, hvor han naturligt begynder at fornemme mere af rummet han er i. Han ser længere nu, fornemmer mere og mere tydeligt om I er hjemme eller ude, om han er i din favn eller hos en anden og han registrerer når nogen kommer ind i rummet eller bevæger sig omkring jer. Derfor er det aldersmæssigt normalt at han lige nu viser en lille smule ekstra behov for dig eller viser lidt separationsangst om du vil :)
Det bedste du kan gøre er at være der for ham så meget som muligt og ikke bare overgive ham i favnen til en anden. Han har brug for at mærke at du er der for ham :)
Rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske