Svar: Sprog - 14 mdr.

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Alexanders mor

Sproget udvikler sig hele tiden og netop omkring sprog er børn meget forskellige og udvikler sig i forskellig hast. Men gennemsnitligt, vil det være sådan at de fleste børn omkring 8 måneders alderen begynder at sige ma-ma eller mam-mam når det er sultent, får mad eller er tørsig. Barnet vil altså i denne alder bruge lyde som har en betydning, betydningen kan dog godt variere som her "jeg er sulten", "jeg spiser", "jeg er tørstig". Disse lyde vil naturligt udvikle sig videre fremover og barnet får flere og flere lyde med forskellig betydning.

Netop omkring 14 måneders alderen hvor din dreng er nu, vil de fleste børn rent motorisk begynde at kunne flere ting og det betyder at de rent sprogligt også begynder at kunne følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. Han vil f.eks. også kunne kigge på dig, klappe i sine hænder fordi han derved signalerer "du skal synge klappe, klappe, kage".

Med den alder han har nu, vil han også ofte begynde at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger han på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for "se".

Når børn vokser op i et flersprogligt hjem, så vil mange opleve at sprogtilegnelsen komme lidt ...

Annonce

... senere. Det vil normalt være sådan at barnet ikke skelner mellem det ene eller det andet sprog, barnet tager de ord til sig, som barnet præsenteres for - uden hensyntagen til om det er det ene eller det andet sprog. Det betyder at jeres drengs sprog, det første lange stykke tid, vil være sammensat af ord fra f.eks. dansk, italiensk og engelsk.

Hans ordforråd vil derfor være mindre end hvis han f.eks. kun skulle lære dansk, men lægger man de ord sammen han kan på de tre sprog, så vil hans ordforråd ofte være alderssvarende. Hvis man som forældre taler alle 3 sprog, vil man derfor normalt ikke have nogen problemer med at forstå hvad barnet siger, taler man kun det ene sprog, så vil noget af det være forståeligt og noget lyde helt forkert - håber du forstår hvad jeg mener. Han er jo stadig så lille at han endnu ikke har ordforråd som sådan, det er bare så du forstår hvad der måske sker :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis din dreng har været forkølet og det kunne tænkes at han har haft væske på ørerne, så kan det være udmærket at få hans hørelse tjekket. Det sker jo i hvert fald ikke noget ved at få det gjort. Men umiddelbart lyder det som om at han er godt med, netop begynder at pege på ting, for at få dig til at sige ordene osv. og han interesserer sig altså fint for at kommunikere med dig.

Se tiden lidt an må være okay og se så om ikke hans pludren udvider sig mere og mere de næste måneder :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.