Sprog - 14 mdr.

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Sprog - 14 mdr.

Kære Helen,

Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål. Faktisk et par af dem:-) - men jeg deler dem op i flere breve så der kun er et spg. per brev.

Jeg har siddet og læst i brevkassen for at lære lidt om hvad der sker omkring de 14 mdr og faldt over et svar til en med et barn på 13 mdr, hvor du anbefaler at de går til ørelægen og får tjekket hørelsen, fordi han endnu ikke siger ord. Derfor bliver jeg nødt til lige at spørge om du også vil anbefale os det.

Alexander er 14 mdr lige om et par dage og han siger heller ikke nogle ord eller dyrelyde eller den slags, ud over ’mam mam’ og ’de’ (hvad er det), mens han peger på ting. Ellers siger han en masse lyde, men de giver altså ikke rigtig mening på den måde at de ikke former et ord – ikke engang et ’hjemmelavet’ et, de er bare lyde – en lyd for når han er begejsret, en anden for når han leger med noget legetøj osv., dvs bestemte lyde hører til ...

Annonce

... bestemte ting han gør.

Jeg har heller ikke som sadan nogen opfattelse af at han forstår bestemte ord vi siger til ham, lige ud over igen ’mam mam’ som han godt ved hvad betyder. Men måske er det bare mig der ikke lægger mærke til at han faktisk reagerer på visse ord jeg siger. Jeg synes jo mere han reagerer på vores handlinger end ord. (at jeg tager tandbørsten frem og synger tandbørstesangen osv.)

Nu er det selvfølgelig også et sprogligt forvirret hjem han bor i. Jeg taler dansk, min mand italiensk og sammen taler vi engelsk og bor i et engelsktalende land. Jeg har hele tiden tænkt at det er derfor han ikke siger nogle ord endnu. Men bør jeg få ham tjekket for hørelsen? (som ellers ikke ser ud til at fejle noget – han reagerer på lyde – også lave lyde).

Jeg ser frem til dit svar – det er rart at have en dansk netsundhedsplejerske når man bor i udlandet!

Mange venlige hilsner
Alexanders mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene