Svar: Hård start i dagpleje

10. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pia

Det er rigtig godt at I kender stedet og har god erfaring med fra tiden hvor Mikkel var der - det gør det jo lidt lettere at se tiden an og klare at lillebror er så ked af det, når man har en idé om hvordan dagplejer er og hvad der foregår ...

Der er dog ingen tvivl om at det er rigtig svært for Rasmus at blive afleveret der og der er nogle børn som reagere voldsomt overfor fremmede - faktisk helt ned i 4 måneders alderen og at han reagerer i en alder af 7 måneder er helt normalt :)

Det har været et par hårde måneder på det sidste og derfor er det naturligt at han har ekstra brug for mor = tryghed, nærhed og vanlige rammer. At blive afleveret hos fremmede, fremmede lyde, fremmede dufte, fremmede børn, fremmede stemmer, fremmede omgivelse osv. er naturligt en kæmpe stor stressfaktor og et eller andet sted, så tænker jeg at du skal prøve at se det som et sundhedstegn, at han reagerer.

Prøv at tænke på, hvordan du selv har det, når du starter på et nyt arbejde, hvor mange ting du pludselig skal finde ud af og vænne dig til - og du kan endda forstå hvad de siger og du kan spørge når du er i tvivl - her er der tale om en dreng som er fuldstændig overladt til at andre kan ...

Annonce

... hjælpe - og naturligvis vil de hjælpe, men det kan ikke undgås at de trøster, bærer ham, forsøger at berolige osv. på en anden måde end nu plejer at gøre det på, for de er jo ikke mor. Derfor reagerer han og det er naturligt :)

Det kan sagtens være at det vil hjælpe, hvis du har mulighed for at være der mere sammen med ham. Det vil gøre at han kan spejle sig i dig og se at du hygger dig, at du har tillid til dagplejerne, du kan signalere en ro ved det hele, som naturligt vil smitte af på ham ... Så at prøve det et par dage i næste uge kunne være en rigtig god idé.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis dagplejer bor i nærheden og de synes det er okay, så kunne I evt. trille forbi med barnevognen her i weekenden og lade storebror komme med. Så kan de hilse på ham og drengene kan hilse tilbage. Rasmus kan sidde i sin barnevogn, se at storebror også er glad for dem, smiler, leger, snakker med dem osv. og så kan I køre igen. Ikke mere end bare lige kigge forbi 15 minutter, for at vise Rasmus at det er okay, det er ikke farligt og han blev ikke efterladt lige der. Og så som sagt prøve at være der hos ham et par dage i næste uge, for at se om din ro kan smitte lidt af på ham :)

Rigtig meget held og lykke med det fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor