Svar: Meget træt og trist dreng
9. marts 2010
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og den fine beskrivelse af jeres søn. Der er ingen tvivl om at du oplever en stor ændring hos ham og hvad det præcis skyldes er svært for mig at sige. Det kan jo skyldes flere ting ...
For det første lyder det som om at han lige nu er ramt af en virus, som både påvirke appetitten, gør at han får ondt i maven, kvalme og kaster op, ligesom han naturligt mangler overskud. Det er ikke sikkert lægen kan sige hvad det er andet en en virus, men vi kender jo alle til de perioder, hvor man tydeligt mærker at man ikke har det særlig godt, man føler sig bare lidt dårlig i kroppen - det lyder som om at jeres dreng har en sådan periode lige nu.
Derudover kan der naturligvis også være tale om et udviklingsspring og at jeres dreng har en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med ham. Børn omkring 24 måneder vil i perioder have det svært - især fordi de på den ene side mestrer rigtig mange ting og på den anden side, stadig har rigtig meget brug for hjælp. Det er enormt frustrerende at ville og ikke kunne og I skal som forældre passe meget på hvordan I reagerer på hans frustration, når tingene ikke går helt som han vil.
Netop fordi han udviklingsmæssigt virker lidt ældre end han er, kommunikerer bedre end gennemsnittet i denne alder, så kan man let komme til at forvente lidt for meget af ham. Netop omkring spisebordet er han nu meget bevidst om hvordan I andre spiser, at I spiser med kniv og gaffel og det gør ondt på ham, når han endnu ikke selv mestrer dette. Han prøver, men det er svært at acceptere at han kan gøre det anderledes eller bedre end han gør ... En kommentar fra jer om "nu kan du spise selv" eller måske en kommentar der er ment som hjælp "prøv med skeen, det er lettere at spise ærterne med skeen end med gaflen" kan få hans verden til at bryde fuldstændig sammen.
Han er dog nødt til at prøve igen og igen, for kun derved kan han lære det og derfor må I lade ham forsøge sig frem og prøve selv. Ikke fokusere for meget på hvordan han spiser og hvad han spiser, men give ham madro.
I er her naturligvis også nødt til at tage lidt hensyn til at han nogle dage er træt, netop særligt træt, hvis han ikke er helt rask og derfor også kan have brug for at blive hjulpet lidt ekstra. Prøv derfor at tilbyde jeres hjælp uden at irritere ham "hvis du spiser frikadellen, så hjælper jeg dig med kartoflerne, ummm, smager godt".
Jeg håber at mine tanker viser lidt om hvad der måske sker hos jer lige nu og at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske