Svar: Meget træt og trist dreng

9. marts 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og den fine beskrivelse af jeres søn. Der er ingen tvivl om at du oplever en stor ændring hos ham og hvad det præcis skyldes er svært for mig at sige. Det kan jo skyldes flere ting ...

For det første lyder det som om at han lige nu er ramt af en virus, som både påvirke appetitten, gør at han får ondt i maven, kvalme og kaster op, ligesom han naturligt mangler overskud. Det er ikke sikkert lægen kan sige hvad det er andet en en virus, men vi kender jo alle til de perioder, hvor man tydeligt mærker at man ikke har det særlig godt, man føler sig bare lidt dårlig i kroppen - det lyder som om at jeres dreng har en sådan periode lige nu.

Derudover kan der naturligvis også være tale om et udviklingsspring og at jeres dreng har en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med ham. Børn omkring 24 måneder vil i perioder have det svært - især fordi de på den ene side mestrer rigtig mange ting og på den anden side, stadig har rigtig meget brug for hjælp. Det er enormt frustrerende at ville og ikke kunne og I skal som forældre passe meget på hvordan I reagerer på hans frustration, når tingene ikke går helt som han vil.

Netop fordi han udviklingsmæssigt virker lidt ældre end han er, kommunikerer bedre end gennemsnittet i ...

Annonce

... denne alder, så kan man let komme til at forvente lidt for meget af ham. Netop omkring spisebordet er han nu meget bevidst om hvordan I andre spiser, at I spiser med kniv og gaffel og det gør ondt på ham, når han endnu ikke selv mestrer dette. Han prøver, men det er svært at acceptere at han kan gøre det anderledes eller bedre end han gør ... En kommentar fra jer om "nu kan du spise selv" eller måske en kommentar der er ment som hjælp "prøv med skeen, det er lettere at spise ærterne med skeen end med gaflen" kan få hans verden til at bryde fuldstændig sammen.

Han er dog nødt til at prøve igen og igen, for kun derved kan han lære det og derfor må I lade ham forsøge sig frem og prøve selv. Ikke fokusere for meget på hvordan han spiser og hvad han spiser, men give ham madro.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I er her naturligvis også nødt til at tage lidt hensyn til at han nogle dage er træt, netop særligt træt, hvis han ikke er helt rask og derfor også kan have brug for at blive hjulpet lidt ekstra. Prøv derfor at tilbyde jeres hjælp uden at irritere ham "hvis du spiser frikadellen, så hjælper jeg dig med kartoflerne, ummm, smager godt".

Jeg håber at mine tanker viser lidt om hvad der måske sker hos jer lige nu og at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet