Svar: Normal 5 årig

19. juni 2004

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Når ens børn ikke trives, så trives vi forældre heller ikke, så jeg forstår godt at du er bekymret.

Det er meget svært for mig at vurdere, hvorvidt der er tale om helt naturlige reaktioner eller om din søn har et problem, som det vil være godt at gøre noget ved. En psykolog er langt bedre til at vurdere dette.

Du nævner selv PPR og jeg synes det ville være en rigtig god idé at du kontaktede den psykologiske rådgivning og her fik en snak om, hvordan I skal forholde jer.

Mange forældre deler din bekymring om oprettelse af en journal, men jeg tror det er utroligt vigtigt, at du tænker på at alle jo vil din søn det bedste. I første omgang vil man sandsynligivs ikke oprette en journal, men vil naturligvis have et stykke papir, hvor din drengs og jeres cpr. nr mv. er oplyst. Hvis man så vurderer at der her er behov for f.eks. psykolog hjælp, så vil jeg gå ud fra at psykologen nedskriver de ting, der ...

Annonce

... findes frem til. Papiret er jo et arbejdsredskab, på samme måde som sundhedsplejersken i sin tid nedskrev din søns vægt, længde, noter omkring hans udvikling mv. Der er ingen papirer der er hemmelige og du har ret til at få aktindsigt.

Hvorvidt papirerne vil følge din søn i skolen afhænger af hvad man finder ud af. Det er lidt på samme måde som hvis børn går til talepædagog. Er det små børn og de får rettet deres sproglige fejl i en tidlig alder, så er tiden hos talepædagogen afsluttet, men drejer det sig om børn som fortsat har sproglige problemer i skolen, så vil talepædagogen også følge dem her.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes derfor det vil være fornuftigt at få en vurdering af 'en professionel'. Måske er der ikke noget i det, men så ved I det, måske er der nogle ting I skal arbejde med, men det vil også hjælpe jer forældre til at tackle situationer i hverdagen bedre.

Jeg håber I finder en god løsning og ønsker jer alle det bedste.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.