Svar: Normal 5 årig
19. juni 2004
Alder:
5 år
Kære bekymrede mor
Når ens børn ikke trives, så trives vi forældre heller ikke, så jeg forstår godt at du er bekymret.
Det er meget svært for mig at vurdere, hvorvidt der er tale om helt naturlige reaktioner eller om din søn har et problem, som det vil være godt at gøre noget ved. En psykolog er langt bedre til at vurdere dette.
Du nævner selv PPR og jeg synes det ville være en rigtig god idé at du kontaktede den psykologiske rådgivning og her fik en snak om, hvordan I skal forholde jer.
Mange forældre deler din bekymring om oprettelse af en journal, men jeg tror det er utroligt vigtigt, at du tænker på at alle jo vil din søn det bedste. I første omgang vil man sandsynligivs ikke oprette en journal, men vil naturligvis have et stykke papir, hvor din drengs og jeres cpr. nr mv. er oplyst. Hvis man så vurderer at der her er behov for f.eks. psykolog hjælp, så vil jeg gå ud fra at psykologen nedskriver de ting, der findes frem til. Papiret er jo et arbejdsredskab, på samme måde som sundhedsplejersken i sin tid nedskrev din søns vægt, længde, noter omkring hans udvikling mv. Der er ingen papirer der er hemmelige og du har ret til at få aktindsigt.
Hvorvidt papirerne vil følge din søn i skolen afhænger af hvad man finder ud af. Det er lidt på samme måde som hvis børn går til talepædagog. Er det små børn og de får rettet deres sproglige fejl i en tidlig alder, så er tiden hos talepædagogen afsluttet, men drejer det sig om børn som fortsat har sproglige problemer i skolen, så vil talepædagogen også følge dem her.
Jeg synes derfor det vil være fornuftigt at få en vurdering af 'en professionel'. Måske er der ikke noget i det, men så ved I det, måske er der nogle ting I skal arbejde med, men det vil også hjælpe jer forældre til at tackle situationer i hverdagen bedre.
Jeg håber I finder en god løsning og ønsker jer alle det bedste.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske