Brev:
Normal 5 årig
19. juni 2004
Alder:
5 år
Normal 5 årig
Til Netsundhedsplejersken,
Vi er bekymrede for vores søns udvikling. Han fylder 5 år i denne måned. Børnehaven er også bekymrede og han skal testes, for at klarlægge om hans udvikling er normal. Jeg ved dog ikke om, jeg igennem min bekymring, som jeg har givet udtryk for i børnehaven, har skubbet i denne retning.
Han har en lillesøster, som er 1½ år yngre, som er meget fremmelig og langt mere robust. Et rigtig mønsterbarn, som børnehaven altid roser til skyerne. Hvor ville jeg være glad, hvis det bare en enkelt gang var ham, som blev betegnet som dejlig, nem at holde af etc.
Vores dreng har været meget syg som lille, han havde væske på ørerne (Vi har fået at vide, at han har været døv i perioder ) og astma (Det har han stadig). I lange perioder var han syg med høj feber 3 - 4 gange om måneden. Dette er dog blevet meget bedre ligesom hans astma ikke mærkes i samme grad idag pga. et lavere antal infektioner.
I dag er hans grovmotik rigtig god, hans finmotorik er ikke så god f.eks er han ikke særlig god til at tegne. Han klipper dog fint med saks og kan styre en computermus. Vi prøver at styrke dette ved at tegne sammen med ham, lave perler, han hjælper til med at bage etc. Men i en travl hverdag med to fuldtidjob er tiden ikke altid til det.
Han har svært ved skift, og har voldsomme følelsesmæssige udbrud. Eksempelvis må han højst spille en ½ times computer om dagen. Når vi afbryder ham, sparker han og slår os. Vi prøver så at sætte ham ind på hans værelse for at køle af. Det resulterer i, at han kommer løbende ud og slår videre, når han igen sættes ind på værelset.
Hans selvværd er lavt f.eks nægter han at tegne i børnehaven, han siger, at han ikke kan tegne dette eller hint. Han er meget svingende imellem at være helt euforisk og meget trist.
Han er meget kropslig og slår de andre børn i børnehaven, hvis han bliver vred istedet for at sige stop.
Han har haft problemer med renlighed (kun afføring) i de sidste 4-5 måneder efter en forstoppelse. Inden da havde han været renlig i et år. Vi prøver at sætte ham på toilettet 2-3 gange om dagen, han vil ikke, bliver hysterisk og kravler ind under bordet. Vi prøver ellers at gøre det hyggeligt, og læser for ham derude. Nogle dage går det galt flere gange i træk og nogle gange går der 3-4 dage imellem uheldene. Han får laktulose, og vi har også prøvet microlax i 2 perioder af 5 og 10 dage. Jeg ved ikke om der kan være en sammenhæng? Han bliver ikke drillet med det, så vidt vi ved. Men det lave selvværd er noget nyligt opstået.
Det skal nævnes, at han ikke er upopulær i børnehaven, han virker ikke retarderet og han er meget omsorgsfuld over for eksempelvis små børn. Han er blevet betegnet som hyperaktiv i perioder, men altid sammenfaldende med astma-anfald. Han kan koncentrere sig om at få læst højt i mere end en time af gangen, så han har ihvertfald ikke damp. Hans gode empatiske evner udelukker Asperges syndrom.
Kan han bare være en helt almindelig dreng med lavt selvværd pga. renlighedsproblemet? og noget umoden på grund af alt den sygdom?
Vi har allerede snakket om, at han skal vente med skolestart til han er 7 år.
Er der nogen mulighed for at få hjælp til at komme videre med problemerne og bedre hans trivsel? Familieterapi eller lignende. Vi er begge højtuddannede og har muligvis ikke krav på kommunalhjælp.
Hvis PPR bliver inddraget, bliver der så oprettet en journal, der kommer til at følge ham videre i folkeskolen?
Venlig hilsen
en bekymret mor