Svar: Hopper og gnider sig i stolen
2. marts 2010
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Nu skal du ikke gå helt i koma over det jeg nu skriver, men måske er det sådan at jeres datter onanerer, når hun gnider sit underliv op af en strop og bliver fjern i blikket ...:)
Det er helt normalt at børn onanerer. Ofte oplever man det især i 2 års alderen, hvor barnet naturligt begynder at interessere sig for deres krop, deres eget køn og også begynder at undersøge sig selv - men det kan ses i alle aldre.
Når jeres datter gnider sig op af stroppen på stolen, i bæreselen eller hvis hun f.eks. ligger på en pude, så er det fordi hun oplever det som noget dejligt og man kan derfor ikke fortænke hende i at gøre det. Hun gør der, fordi hun synes det er dejligt og der er ingen seksuel sammenhæng eller nydelse på den måde som der vil være for voksne.
Da hun ikke er ældre end hun er, synes jeg det er fint at I forsøger at aflede hende når hun gør det. Det lyder lidt som om at hun næsten er kommet ind i en vane med at gøre dette og den vane skal slippes - selvom hun naturligvis skal have lov til at røre ved sig selv og lære sin krop at kende. Det er en balance, men hos jer lyder det som om at det er ved at blive mere vane end nødvendighed.
Jeg synes ikke I skal ignorere det, men i stedet aflede hende og også prøve at give hende tilfredsstillelse og ro i kroppen på en anden måde. I kan f.eks. give hende noget massage, hvor I afspænder hver del af hendes krop og får hende til at slappe af. I skal give hende masser af fysisk kontakt og nærhed, kys, knus og kram, I skal tumle med hende osv. så hun mærker sig selv på mange andre måder. Jo mere I kan gøre dette, jo mere vil hun sandsynligvis føle behov for at onanere :)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske