Svar: Hopper og gnider sig i stolen

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Nu skal du ikke gå helt i koma over det jeg nu skriver, men måske er det sådan at jeres datter onanerer, når hun gnider sit underliv op af en strop og bliver fjern i blikket ...:)

Det er helt normalt at børn onanerer. Ofte oplever man det især i 2 års alderen, hvor barnet naturligt begynder at interessere sig for deres krop, deres eget køn og også begynder at undersøge sig selv - men det kan ses i alle aldre.

Når jeres datter gnider sig op af stroppen på stolen, i bæreselen eller hvis hun f.eks. ligger på en pude, så er det fordi hun oplever det som noget dejligt og man kan derfor ikke fortænke hende i at gøre det. Hun gør der, fordi hun synes det er dejligt og der er ingen seksuel sammenhæng eller nydelse på den måde som der vil være for voksne.

Da hun ikke er ældre end hun er, synes jeg det er fint at I forsøger at aflede hende ...

Annonce

... når hun gør det. Det lyder lidt som om at hun næsten er kommet ind i en vane med at gøre dette og den vane skal slippes - selvom hun naturligvis skal have lov til at røre ved sig selv og lære sin krop at kende. Det er en balance, men hos jer lyder det som om at det er ved at blive mere vane end nødvendighed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes ikke I skal ignorere det, men i stedet aflede hende og også prøve at give hende tilfredsstillelse og ro i kroppen på en anden måde. I kan f.eks. give hende noget massage, hvor I afspænder hver del af hendes krop og får hende til at slappe af. I skal give hende masser af fysisk kontakt og nærhed, kys, knus og kram, I skal tumle med hende osv. så hun mærker sig selv på mange andre måder. Jo mere I kan gøre dette, jo mere vil hun sandsynligvis føle behov for at onanere :)

Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren