Svar: Trapper!

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Åh ja, trapper - dem er jeg ikke så gode venner med i øjeblikket. Sidder rent faktisk lige nu med et brækket ben, fordi jeg løb for hurtigt ned af trappen ... :) så måske vi også skulle overveje et trappegitter her!

Børn der vokser op i et hjem med trapper, får hurtigere en naturlig tilgang til trapper end børn der ikke har trapper i deres hverdag. De fleste børn vil dog først i 2½ års alderen begynde at kunne gå rigtigt på trapper og vil stadig i den alder have behov for en hånd at holde i, når de går op og ned. Når de skal ned er det bedst at lære dem at kravle baglæns og hvis ikke de vil det, så evt. humpe på numsen forlæns ... Du må prøve at motivere hende til at sætte sig, enten at kravle eller at humpe, når hun skal ned. Selvom hun er dygtig motorisk, så er hun kun to år og hendes balance er stadig umoden, hun kan meget let få overbalance og falde ned.

Man skal altid overveje om det er nødvendigt med låge både foroven og for neden. ...

Annonce

... Ofte vil det, som hos jer være fint med en låge foroven. Den forhindrer hende i at gå ned på egen hånd og når hun er på vej op, så har man tid til at stoppe hende og følge hende af sted.

Det er som du skriver svært at finde en balance, hvor man ikke overdriver og hvor man heller ikke overbeskytter. Hun skal jo lære det og lyder til at være rigtig god til det ... Der findes desværre ikke nogen gylden måde at gøre det på, I er nødt til at være omkring hende, hjælpe og guide og holde øje, så hun ikke forcerer trappen på egen hånd, så længe hun er så lille - men mere kan I nok heller ikke gøre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis trappen er meget glat, så kan man naturligvis overveje om man skal beklæde trinene med noget, så man står bedre fast osv. men det kan jo ødelægge trappens udseende noget.

Lågen foroven må du dobbelttjekke, så den i hvert fald lukkes og du ikke skal have den bekymring, når hun sover og du selv er nedenunder ...

Håber du kan bruge dette videre. Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.