Svar: Trapper!
1. marts 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære bekymrede mor
Åh ja, trapper - dem er jeg ikke så gode venner med i øjeblikket. Sidder rent faktisk lige nu med et brækket ben, fordi jeg løb for hurtigt ned af trappen ... :) så måske vi også skulle overveje et trappegitter her!
Børn der vokser op i et hjem med trapper, får hurtigere en naturlig tilgang til trapper end børn der ikke har trapper i deres hverdag. De fleste børn vil dog først i 2½ års alderen begynde at kunne gå rigtigt på trapper og vil stadig i den alder have behov for en hånd at holde i, når de går op og ned. Når de skal ned er det bedst at lære dem at kravle baglæns og hvis ikke de vil det, så evt. humpe på numsen forlæns ... Du må prøve at motivere hende til at sætte sig, enten at kravle eller at humpe, når hun skal ned. Selvom hun er dygtig motorisk, så er hun kun to år og hendes balance er stadig umoden, hun kan meget let få overbalance og falde ned.
Man skal altid overveje om det er nødvendigt med låge både foroven og for neden. Ofte vil det, som hos jer være fint med en låge foroven. Den forhindrer hende i at gå ned på egen hånd og når hun er på vej op, så har man tid til at stoppe hende og følge hende af sted.
Det er som du skriver svært at finde en balance, hvor man ikke overdriver og hvor man heller ikke overbeskytter. Hun skal jo lære det og lyder til at være rigtig god til det ... Der findes desværre ikke nogen gylden måde at gøre det på, I er nødt til at være omkring hende, hjælpe og guide og holde øje, så hun ikke forcerer trappen på egen hånd, så længe hun er så lille - men mere kan I nok heller ikke gøre.
Hvis trappen er meget glat, så kan man naturligvis overveje om man skal beklæde trinene med noget, så man står bedre fast osv. men det kan jo ødelægge trappens udseende noget.
Lågen foroven må du dobbelttjekke, så den i hvert fald lukkes og du ikke skal have den bekymring, når hun sover og du selv er nedenunder ...
Håber du kan bruge dette videre. Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske