Svar: Klynker stadig for tit

16. februar 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Oskars mor

Ligesom man i 8-10 måneders alderen oplever en separationsangst hos børn, hvor de ofte græder, når man forlader rummet - så ses det også nogle gange hos børn i jeres drengs alder. Han kan gå nu, kommer hen til jer, strækker armene op "tag mig op" og når han så kommer op, så vil han ned igen - sådan kan man blive ved.

Det er en øvelse i at bevæge sig ud i verden på egen hånd og dermed en separation, samtidig med at der er en gentilnærmelse, et ekstra behov for at vide, at mor og far er der for mig, jeg kan godt prøve lidt alene, for de er der stadigvæk. Man oplever altså den vekselvirkning mellem at barnet vil op til en, vil ned igen, vil op igen osv. og det virker naturligt frustrerende, fordi det opleves som om at barnet ikke ved hvad det vil ... Faktisk vil han bare bekræftes i at I er der og at han roligt kan forsøge at adskille sig :)

Det er en god idé at I skiftes til at være på ham og jeg synes det er helt fint at I en gang imellem lader storebror tage over. Den lille nyder at være på værelset hos den store og storebror nyder ganske givet også at kunne hjælpe jer - især, hvis I kan rose og fortælle ham hvor fantastisk det er at han er der :)

Det er en god idé at lade ham være i nærheden af jer, f.eks. sidde i høj stol imens I laver mad og lade ham sidde der og se hvad der foregår. Det er vigtigt for ham at kunne følge med i hvad der sker og samtidig kan han underholde sig selv lidt, hvis I giver ham lidt mad i hånden i takt med at madlavningen skrider mere og mere frem :) Hvis han kommer op i højde og kan se hvad der sker, eller hvis drengene kunne sidde ved bordet sammen imens ...

Annonce

... I laver mad, tror du så ikke at det var muligt at I kunne hygge lidt og få lavet maden i god stemning?

Det er naturligvis en balance, for jeg mener ikke at I skal springe hen til ham, hver gang han piver. Han skal også lære at søge jer, når han har brug for jer og derfor er det okay, når han er i et rum alene og pludselig finder ud af at han er alene og derfor piver, at I ikke springer ind til ham, men i stedet bliver hvor I er, kalder på ham og opfordrer ham til at søge og finde jer. Det er en måde at give ham et skub i den rigtige retning mod mere selvstændighed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han efter at have spist sin mad bliver ked af det så er det ganske givet fordi han er træt efter en lang dag og det er flot at kunne koncentrere sig i 15 minutter med at spise. Prøv om det hjælper at lade ham komme over på skødet og spise lidt ekstra fra din tallerken, bare det at få lov til at sidde lidt hos, kan give jer lidt ekstra ro. Han forstår ikke hvorfor I bliver siddende og kan ikke forholde sig til dette, derfor bliver han ved med at hive i dig, når han er færdig ...

Protesten mod bad og tøj er også meget normal for alderen. Han vil jo gerne selv, men mestrer det ikke og det er frustrerende at andre her tager over. Sæt ord på, "så mor skynder sig", "det er også irriterende at skulle have ble på" osv. og få det overstået og kom videre. Hvis han ikke vil ligge ned og have ble på, så køb blebukser til ham der kan trækkes op imens han står op - det vil også pirre lidt til hans selvstændighed og det at være lidt større nu ... :)

Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :) Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)