Svar: Prøver hun grænser?
16. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Jeg kan med 100 pct. sikkerhed sige at din datter ikke prøver grænser, hun er ikke udspekuleret og kan slet ikke tænke tanker som "Hvis jeg nu bliver ved, så får jeg min vilje ...".
Din datter reagerer som hun gør af mange årsager. Hun vil kunne protesterer mod at blive lagt ned på puslebordet, fordi puden er kold; hun har ikke lyst til at ligge, men vil hellere sidde; hun forstår ikke hvorfor hun skal skiftes, hun forstår ikke hvorfor I pludselig skal gøre sådan osv.
Når hun bliver optaget af et stykke legetøj, morfars briller eller andet, så er det farven, lysets reflekteren, faconen osv. som er interessant og det fanger hendes interesse. Hun har en naturligt lyst til at undersøge og lære, og når I tager tingene fra hende, så bliver hun naturligvis frustreret, når I giver hende det igen, bliver hun glad :)
Det er en god idé at tale med hende og sætte lidt ord på det du gør og det der nu skal ske, så hun ikke bliver overrasket. Selvom hun ikke forstår dine ord, så vil hun forstå lyden i dit tonefald og det er også derfor hun reagerer, når hun pludselig hører at du siger "Nej skat, kan du tale pænt?". Tal med hende, sig tingene højt "nu går vi ind og skifter ble", "så fylder vi lige vaskefadet", "så skatterpige, nu lægger mor dig her" osv. Hele tiden småsnakke lidt og på den måde få hende forberedt.
Du kan også sagtens aflede hende - hvis hun ikke må lege med morfars briller, hvilket jo er fair nok :) så find noget andet ligeså interessant hun kan sidde med. Det kan være et stykke frugt, som hun kan sidde og sutte på, et stykke bagepapir der kan knitre eller andet I har i nærheden, som er noget hun ikke lige plejer at få i hånden. Det er et spørgsmål om at anerkende hendes lyst til at undersøge og hun er stadig let at aflede.
På puslepuden kan hun også afledes og underholdes lidt med en tube creme, en klud eller andet, som hun får lov til at holde imens du skifter hende. Det kan gøre det lidt sjovere at ligge der. Hæng en uro, figur eller andet op, eller skift det ud som hænger der, så der er noget nyt og interessant at kigge på for hende.
Det er en naturlig udviklingsmæssig interesse og opmærksomhed på verden og hvad der sker omkring hende, som I oplever nu. I skal se det som noget godt at hun er så aktiv og opmærksom :)
Jeg mener umiddelbart ikke at det har noget med skiftet mellem ferie og hjemme at gøre :)
Fortsat held og lykke med hende, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske