Prøver hun grænser?

16. februar 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Prøver hun grænser?

Kære Helen

Vores datter er nu 6 måneder gammel, og hun er en meget sød og aktiv pige, men hun er også meget bestemt!

De sidste par uger er hun blevet MEGET ked af det, hvis hun ikke har fået tingene på den måde, hun gerne vil have det. Det kan f.eks. være hvis hun bliver lagt på puslebordet, eller hvis hun f.eks. ikke får lov til at lege med de ting, hun gerne vil (eksempelvis min fars briller!). Eller hvis min kæreste giver hende flaske og putter hende om aftenen. Og jeg kunne komme med flere eksempler! Oftest hjælper det, hvis jeg (og ikke andre end mig) tager hende op. Eller hvis vi giver os, og hun får lov til at lege med den ting, hun havde udset sig at lege med.

Jeg kan ikke finde ud af, om hun prøver grænser med os? Skal ...

Annonce

... vi tage kampen med hende? Jeg har forsøgt et par gange inde på puslebordet at sige bestemt, men kærligt 'nej skat, kan du tale pænt?', og det virker til at overraske hende lidt, og så holder hun (nogen gange) op, i hvert fald en periode. Men jeg synes godt nok, det er svært!

Hvornår kan man begynde at opdrage på de kære små? Og er det fordi hun mangler opdragelse, eller kan det være noget seperationsangst? Eller prøver hun kræfter med os for at se, om hun kan få sin vilje hver gang? Kan det have noget at gøre med, at vi indtil for et par dage siden i halvanden uge har boet hos mine forældre, fordi vi normalt bor i Sverige og har været på besøg? Vi kom hjem for 2 dage siden, og det er bestemt ikke blevet bedre!

Kærlig hilsen

Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne