Brev:
Prøver hun grænser?
16. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Prøver hun grænser?
Kære Helen
Vores datter er nu 6 måneder gammel, og hun er en meget sød og aktiv pige, men hun er også meget bestemt!
De sidste par uger er hun blevet MEGET ked af det, hvis hun ikke har fået tingene på den måde, hun gerne vil have det. Det kan f.eks. være hvis hun bliver lagt på puslebordet, eller hvis hun f.eks. ikke får lov til at lege med de ting, hun gerne vil (eksempelvis min fars briller!). Eller hvis min kæreste giver hende flaske og putter hende om aftenen. Og jeg kunne komme med flere eksempler! Oftest hjælper det, hvis jeg (og ikke andre end mig) tager hende op. Eller hvis vi giver os, og hun får lov til at lege med den ting, hun havde udset sig at lege med.
Jeg kan ikke finde ud af, om hun prøver grænser med os? Skal vi tage kampen med hende? Jeg har forsøgt et par gange inde på puslebordet at sige bestemt, men kærligt 'nej skat, kan du tale pænt?', og det virker til at overraske hende lidt, og så holder hun (nogen gange) op, i hvert fald en periode. Men jeg synes godt nok, det er svært!
Hvornår kan man begynde at opdrage på de kære små? Og er det fordi hun mangler opdragelse, eller kan det være noget seperationsangst? Eller prøver hun kræfter med os for at se, om hun kan få sin vilje hver gang? Kan det have noget at gøre med, at vi indtil for et par dage siden i halvanden uge har boet hos mine forældre, fordi vi normalt bor i Sverige og har været på besøg? Vi kom hjem for 2 dage siden, og det er bestemt ikke blevet bedre!
Kærlig hilsen
Hanne