Svar: Stå og gå for tidligt?
14. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Det er super flot og rigtig godt at din datter nu i en alder af 9 måneder er begyndt at hive sig op ved tingene og øver sig i at stå og gå langs tingene. Det er der absolut ingen problemer i og det bliver hun ikke hjulbenet af :)
Man skal ikke pace børn og begynde at sætte dem op og træne dem i at gå, hvis de ikke selv er aldersmæssigt og fysiologisk parate. Udviklingen tager den tid den tager og kommer i den naturligt rækkefølge, som den nu kommer i ... Men et barn der kravler på livet løs, rejser sig og går ved tingene - det er et barn som er parat til det og den udvikling skal man ikke hindre, men naturligvis lade sig begejstre over :)
Hendes balance er stadig usikker, så du skal være omkring hende og sikre at hun ikke falder og slår sig. Det er også vigtigt at hun har skridsikre sko på, så hun kan stå fast og hjemmet skal gøre sikkert at færdes i, nu hvor hun kommer så meget omkring. Men det er dejligt at hun både kravler og rejser sig!
Rigtig meget held og lykke fortsat med din lille Sofiepige :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske